گردشگری و توریسم

۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار راە آهن سنندج تامین شد

حمیدرضا عدل روز سه‌شنبه در بازدید از عملیات احداث ایستگاه راه آهن سنندج – همدان اظهار داشت: رساندن خطوط راه آهن به نقاط مختلف کشور به منظور ارایه خدمات مطلوب‌تر حمل و نقل از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی است که این مهم در دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

وی یادآور شد: در این دولت، استان‌های همدان، کرمانشاە، آذربایجان غربی و گیلان به راه آهن سراسری متصل شدند و هم اکنون نیز راه آهن سنندج – همدان از جمله طرح‌های اولویت دار این حوزه در کشور است.

عدل اضافه کرد: این طرح توسعه‌ای از سال ٨۵ آغاز شد ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در صدر برنامه های مدیریت عالی استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت و با تزریق اعتبارات مناسب تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و با سفر دکتر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۳٨۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تامین شد، افزود: امسال ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر به تکمیل مسیر راه آهن همدان به سنندج تخصیص یافته و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در فاز نهایی برای آن تامین اعتبار خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سیاست دولت اتمام راه آهن همدان به سنندج است بر این اساس طی دو سال اخیر اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه تامین شد.

عملیات اجرایی پروژه ایستگاه راه آهن سنندج – همدان با ۱۲۶ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۵۱ هکتار بهمن ۱۳۹۸ آغاز شد.

این طرح ۱۳ هزار و ۲۸۲ متر مربع فضای سرپوشیده دارد که ساختمان اصلی آن چهار هزار متر مربع و بر اساس نیاز ۲۵ سال آینده استان کردستان طراحی شده و هم اکنون از ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

راه آهن تهران – همدان – سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد.

مسیر خط آهن راه آهن همدان – سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث شده و بخش هایی از آن هنوز در دست اجراست.