گردشگری و توریسم

صالحی‌امیری: کشاورز هنرمندی مردمی بود

«سیدرضا صالحی‌امیری» رییس کمیته‌ملی‌المپیک در پیامی درگذشت «محمد علی کشاورز» پیشکسوت هنر، سینما و تئاتر ایران را تسلیت گفت.  

در متن این پیام تسلیت آمده است:
 
شش دهه تلاش و ممارست در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از بزرگمردی که با مسمی لقب «پدرسالار سینمای ایران» بر او نهاده شد، از هنرمندی مردمی، مهربان و فهیم، چهره‌ای باصلابت و استوار در خاطر ایرانیان به یادگار گذاشت.

اینجانب ضایعه درگذشت یکی از پیشگامان سینمای ایران را به مردم هنردوست، جامعه فرهنگی کشور و خانواده مرحوم استاد محمدعلی کشاورز تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت مسئلت دارم.

محمدعلی کشاورز یکی از چند بازیگر مطرح و نسل اول تئاتر ایران و فعال در حوزه های دیگر نمایشی از جمله سینما و تلویزیون است که  در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان متولد شد. این هنرمند که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود، به همراهِ علی نصیریان، زنده‌یاد جمشید مشایخی،  زنده‌یاد داود رشیدی و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر و سینما و تلویزیون ایران به‌شمار می‌آیند.

از آثار ماندگار استاد کشاورز، به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود،  هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)،  سربداران (در نقش خواجه قشیری)،  افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم)، پدرسالار و گرگ‌ها می‌توان اشاره کرد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.