گردشگری و توریسم

پروژه نیلوفری خط آهن تهران-تبریز از بلاتکلیفی خارج می‌شود

موضوع انتقال خط‌آهن تهران-تبریز به طول ۹ کیلومتر در محدوده پایتخت که از دل مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری می‌گذرد و پیش از این زمینه‌ساز آسیب‌های بسیاری شده بود، مدت‌ها محور انتقادها، گفت‌وگوها و بحث‌های داغ از سوی شهرداری تهران، اعضای اسلامی شورای شهر، شورایاران و حتی فعالان حوزه اجتماعی شد؛ این گفت‌وگوها و انتقادها سرانجام به بار نشست و در سال۱۳۸۳ مصوب شد که این راه‌آهن پرخطر جمع‌آوری شود.

عملیات انتقال ۹ کیلومتر خط‌آهن تهران-تبریز در داخل شهر تهران سرانجام در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد و این پروژه در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید؛ حاصل این انتقال، آزادسازی ۵۰ هکتار زمین بود که می‌توانست با بارگذاری مناسب، بسیاری از کمبودها را در جنوب تهران برطرف کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا درباره جزئیاتت اجرا شدن این پروژه، بیان کرد: این پروژه بازآفرینی در حال حاضر بلاتکلیف نیست و به جاهای خوبی رسیده است؛ تقریبا یک سال از زمان را صرف تهیه یک طرح مناسب برای این پروژه کردیم و در نهایت مسابقه بین‌المللی با شرکت ۱۰۵ طراح طی دو مرحله برگزار و طرح برگزیده انتخاب و قرارداد با مشاور طراح بسته شد.

«کاوه حاجی‌علی‌اکبری» افزود: مشاور در گام اول چهار نقطه اولویت‌دار به طول ۲۵۰ متر و مساحت ۳۰ هزار متر را انتخاب و نقشه‌های اجرایی و اسناد مناقصه تهیه شد و در یک ماه گذشته در اختیار فنی و عمرانی شهرداری قرار گرفت.

وی علت توقف در اجرای این پروژه را نبود تفاهم بین راه‌آهن و شهرداری تهران درباره چگونگی استفاده از زمین در اجرای آن اعلام کرد و اظهار داشت: طبق قانون زمین متعلق به راه‌آهن است و در یک ماه گذشته بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی با شرکت راه‌آهن برگزار و در نهایت طی چند روز گذشته توافق حاصل شد که به زودی تفاهم‌نامه شهرداری تهران با راه‌آهن بسته خواهدشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اقدامات اجرایی روی خط از تیرماه شروع شود و در این راستا مذاکره‌های مفصلی با مجموعه راه‌آهن و با همکاری معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها انجام شده است و حتما اتفاق‌های خوبی برای این پروژه رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این پروژه ساخت‌وسازی روی خط انجام نمی‌شود، گفت: ایجاد فضای باز شهری و ارائه خدمات به محلات پیرامونی خط آهن تهران – تبریز در مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ از اهداف اصلی شهرداری تهران در این طرح است.

«حاجی‌علی‌اکبری» افزود: خط آهن تهران – تبریز در دنیا یک پروژه منحصر به فردی است و در دنیا سراغ نداریم که ۹ کیلومتر خط آهن در زیر زمین اجرا شود و این حجم از مجاورت را با کم‌برخوردارترین محلات شهر تهران داشته باشد؛ اگر این پروژه راه‌اندازی شود طولانی‌ترین فضای سبز شهری در سطح جهان خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول سعی کردیم طراحی این پروژه را از برگزاری مسابقه بین‌المللی انتخاب کنیم و حتی در برندگان شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا و فرانسه داشتیم.

وی تاکید کرد: قبل از تدوین موضوع مسابقه با تمامی اعضای شورایاری محلات پیرامونی این پروژه و شهروندان محلات درگیر این پروژه گفت‌وگو کردیم که در محلات چه کمبودهایی دارید؛ مردم کمبود فضای سبز و باز شهری و خدمات ورزشی، فرهنگی و آموزشی را اعلام کردند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در این پروژه یک فضای سبز پیوسته ایجاد و در یک سری نقاط ساخت‌وسازهای یک طبقه برای کتابخانه و مراکز فرهنگی و ورزشی احداث می‌شود.

وی تاکید کرد: این پروژه یک مسیر پیوسته دوچرخه‌ و پیاده‌رو نیز دارد و همچنین با هماهنگی انجام شده با شرکت راه‌آهن در طول مسیر خط آهن تهران – قزوین، ۲ ایستگاه مترو نیز می‌خواهیم بزنیم که ۲ دسترسی این خط آهن اکسپرس برای محلات پیرامونی این پروژه ایجاد شود.

حاجی‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: تقریبا ۵۰ درصد مسیر بین تونل و سطح زمین یک طبقه میانی وجود دارد که ظرفیت تامین ۲ هزار پارکینگ دارد که در این تفاهم‌نامه مجوز بهره‌برداری این فضا را به راه آهن بدهیم که با این اتفاق کسری پارکینگ در این مناطق را تامین می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بخش عمده فضاهای باز و بسته این پروژه به احداث اماکن ورزشی اختصاص دارد که عملیات احداث این فضاها از تیرماه استارت می‌خورد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، چهار نقطه و برنامه اولویت‌دار این پروژه حتما امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما در مجموع اجرای این پروژه که ۹ کیلومتر طول و ۵۰ هکتار مساحت دارد، حداقل پنج سال زمان می‌برد.

وی تاکید کرد: در کنار این پروژه، احداث فضاهای ورزشی در مناطق ۱۷ و ۱۸ در اولویت کاری قرار دارد؛ در محله بلورسازی یک فضای ورزشی ساختیم که حداکثر تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ از سوی دیگر چندی پیش اعضای شورایاری محلات یافت‌آباد مراجعه و ادعا کردند که در این محله کشتی‌گیران زیادی سکونت دارند اما با کمبود سالن کشتی مواجه هستند؛ بر همین اساس زمین مورد نظر با پیگیری اعضای شورایاری شناسایی و مراحل مناقصه انجام شد و تا چند روز آینده عملیات احداث آن شروع و تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

حاجی‌علی‌اکبری یادآور شد: همچنین شهرداری منطقه، قطعه زمین یک هکتاری در جنوب میدان یافت‌آباد را به ما معرفی کرد که حسب تقاضای مردم تلاش می‌کنیم یک فضای سبز شهری به همراه ۲ طبقه خدمات فرهنگی را تا پایان امسال در اختیار شهروندان قرار دهیم.

احداث ۵۰۰ واحد مسکن امید از تیرماه

وی همچنین درباره جزئیات اجرایی مسکن امید در شهر تهران نیز گفت:‌ طی فروردین سال گذشته با حضور رییس‌جمهوری پروژه ۳۲۰ واحد بهاران‌شرقی را افتتاح کردیم که پس از آن ۱۰ مورد زمین شهرداری تهران را که قابلیت احداث پروژه‌های مسکونی را داشت، به تعداد چهار هزار واحد مسکونی شناسایی کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: تاکنون هیچ زمینی از سوی دولت در شهر تهران برای احداث مسکن داده نشده اما شهرداری تهران در این طرح تلاش می‌کند از تیرماه احداث ۵۰۰ واحدی مسکن امید را اجرایی کند.

به گفته وی تمامی قراردادها با سرمایه‌گذاران مسکن و شرکت‌های خصوصی بسته شده است و تلاش می‌کنیم با تسهیلات ارزان‌قیمتی که دولت در اختیار می‌گذارد، این پروژه‌های مسکن را در شهر تهران به بهره‌برداری برسانیم.

حاجی‌علی‌اکبری با تاکید بر اینکه دولت زمین‌های زیادی برای ساخت مسکن امید در اختیار دارد، گفت: اگر دولت این زمین‌ها را به این امر اختصاص دهد، شاهد جهش بسیار خوبی در طرح ساخت مسکن امید در شهر تهران خواهیم بود.

نوسازی ۵ درصد مساکن بافت‌های فرسوده 

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به اهمیت نوسازی مساکن در بافت‌های فرسوده پایتخت نیز گفت: طی ۲ سال گذشته سعی کردیم نگاه متوازن به بافت‌های فرسوده داشته باشیم و سعی کردیم با ارائه خدمات پشتیبان سکونت در این محلات و با ایجاد ارتباط و برگزاری جلسات با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و همچنین تقویت ستاد بازآفرینی محلات، نگاه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشیم.

حاجی‌علی‌اکبری با بیان اینکه میزان نوسازی بافت‌های فرسوده به میزان حمایت نیز بستگی دارد، اضافه کرد: دولت تسهیلات بانکی برای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را از ۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان اختصاص داد و همچنین شهرداری تهران برای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده هزینه‌ای دریافت نمی‌کند که این اقدامات محرک قوی برای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده است و تلاش می‌کنیم امسال پنج درصد از بافت‌های فرسوده در شهر تهران نوسازی شود.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته با حمایت دولت و شهرداری تهران نیز بین ۲ تا پنج درصد خانه‌ها در بافت‌های فرسوده نوسازی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزیر راه‌وشهرسازی امسال و با هدف افزایش سهم راه‌آهن در اقتصاد ملی و منطقه‌ای، یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط‌آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.