اماکن دیدنی ایران

مجموعه تاریخی کردشت منطقه آزاد ارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایرنا: هادی میرزائی روز جمعه در حاشیه بازدید از مجموعه کردشت گفت: صندوق احیاء به عنوان متصدی واگذاری ابنیه تاریخی به بخش غیردولتی است و در همین راستا در نشستی که با معاون فرهنگی گردشگری و اجتماعی منطقه آزاد ارس و سایر مدیران داشتیم مقرر شد مجموعه کردشت به بخش خصوصی واگذار شود و امیدواریم بتوانیم گام های موثری در واگذاری این بنا به بخش غیردولتی برداریم.

وی منطقه آزاد ارس را متمایز از سایر مناطق آزاد کشور عنوان کرد و افزود: احترام به ادیان و مذاهب مختلف و همسایگان مرزی با رعایت حفظ حدود و اقتدار ملی در ارس به وفور مشاهده می شود که این یکی از قابلیت ها و شاخص های ویژه ارس است که متمایز با تمام مناطق  کشور می باشد.

میرزائی در ادامه با تاکید بر اینکه احیای آثار فرهنگی تاریخی پلی برای انتقال ارزش های تاریخی و پایدار به آینده است؛ عنوان کرد: به رغم تمام محدودیت های مالی، آثار تاریخی ارزشمند متعلق به همه ادیان به بهترین وجه در منطقه آزاد ارس مرمت و نگهداری شده است تا بعنوان یک دستاورد برای همه دوره ها و گردشکران عرضه شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه ازاد ارس نیز توجه به آثار تاریخی و جذب گردشگران این حوزه را یکی از استراتژی های منطقه ازاد ارس عنوان کرد و گفت: منطقه ازاد ارس تمام تلاش خود را جهت حفظ، نگهداری و مرمت ابنیه تاریخی موجود در منطقه بکار می برد تا این ثروت را به یک نقطه پرقوت و ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

یوسف داداش زاده مهمترین هدف از توجه ویژه به حفظ ابنیه تاریخی در ارس را انتقال ارزش های تاریخی به آینده و پایدار سازی ارزش ها دانست و افزود: ضروری است  با همکاری مشترک با این صندوق نسبت به شناسایی سرمایه گذاران متخصص و متعهد این حوزه اقدام کنیم تا ارزش این آثار حفظ شود.

مجموعه تاریخی کردشت در ۸۰ کیلومتری شرق جلفا پس از گذر از پایانه مرزی نوردوز و روستای دوزال در روستای تاریخی کردشت قرار دارد.

این مجموعه شامل هشت بنای تاریخی از جمله حمام بزرگ، عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه کردشت و ساخلو’ پادگان نظامی ‘ بوده و قدیمی ترین آنها ‘مسجد غریب’ مربوط به دوره زندیه است.