گردشگری و توریسم

پرداخت تسهیلات کرونا به بنگاه‌های آسیب‌دیده همدان فردا آغاز می‌شود

احمد توصیفیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: از روز شنبه ۲۴ خرداد پرونده افراد متقاضی ثبت نام شده به شعبی که خودشان انتخاب کرده اند ارسال و پرداخت تسهیلات آنها انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات به میزان ۶ میلیون تومان برای رانندگان مسافری خویش فرما، ۱۲ میلیون تومان برای بنگاه های  آسیب دیده از کرونا به ازای هر فرد و ۱۶ میلیون تومان  هم برای بنگاه های آسیب دیده که به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده اند در نظر گرفته شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با اشاره به اینکه میزان اعتبار تخصیص یافته در این زمینه به استان ۸۰۴ میلیارد تومان است گفت: در استان همدان تعداد هزار و ۴۱۵ کارگاه واجد شرایط با اشتغال ۶ هزار و ۹۲۰ نفر بیمه شده ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۲ هزار و ۸۰۲ کارگاه واجد شرایط با چهار هزار و ۸۶ نفر اشتغال بیمه شده ثبت نام شده که مدارک خود را ارسال کرده اند و در دستگاهها و بانکهای عامل دردست بررسی است.

وی افزود: برای بنگاه هایی که زیر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات می گیرند فقط سفته یا چک، بنگاه های متقاضی ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته با ۲ ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون هم با توافقی که با بانک ها می شود تسهیلات پرداخت می شود این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و تنفس سه ماهه با بازپرداخت ۲۴ ماهه است.

توصیفیان همچنین به برخی از مشاغل آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: آموزشگاه های رانندگی، سالن های زیبایی، مراکز تولید و صنایع دستی، پوشاک، باشگاه های ورزشی، حمل و نقل مسافری عمومی و بین شهری، مراکز تولید و توزیع غذا، واحدهای پرورش مرغ گوشتی، محصولات گلخانه ای و صیفی از جمله رسته هایی هستند که از کرونا آسیب دیده اند.

وی در خصوص تسهیلات ۶ میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی که بیمه خویش فرمایی دارند، گفت: این افراد مشمول تسهیلات می شوند و گروه اول در واقع افرادی هستند که خودشان را بیمه کرده اند و گروه دوم نیز گروهی هستند که از قبل در فهرست تامین اجتماعی قرار داشتند که هر دوی این گروه ها مشمول دریافت تسهیلات ۶ میلیونی می شوند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان افزود: برای کسانی که از کرونا بیکار شده اما مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند مانند رانندگان تاکسی یا مشاغل ساختمانی که خویش‌فرما هستند، تسهیلات ۶ میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود و این تسهیلات با تنفس سه ماهه است که بازپرداخت آن از مهر ماه شروع می‌شود و مجموع مدت بازپرداخت آن ۲۴ ماه خواهد بود.

توصیفیان در خصوص افرادی که بیمه نیستند و کسب و کارهای آنها آسیب دیده اظهار کرد: برای حمایت از این افراد دستورالعملی در وزارت متبوع تهیه و در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهد رسید.

ویروس کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، به اقتصاد و تجارت داخلی و خارجی کشورها نیز لطمه وارد کرده و اقتصاد ایران نیز از این ضرر و زیان مستثنی نبوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در مورد آخرین آمار از وضعیت کرونا در کشور گفت : در ۲۴ ساعت گذشته براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۲۳۸ بیمار جدید در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۶۸۸ مورد بستری و یک هزار و ۵۵۰ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور به ۱۸۰ هزار و ۱۷۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در این مدت ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کشور جان باختند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون هشت هزار و ۵۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.