گردشگری و توریسم

بنگلادش مسلمانان روهینگیا بازداشت شده در مالزی را نمی پذیرد

به گزارش رسانه‌های بنگلادشی، ‌ای کی عبدل کلام وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: بنگلادش این افراد را نخواهد پذیرفت. ما دیگر در موقعیتی نیستیم که این افراد را بپذیریم. 
وزیر امور خارجه بنگلادش همچنین از جامعه جهانی خواست تا برای بازگشت بیش از یک میلیون مهاجر روهینگیا به خانهایشان در میانمار، به این کشور کمک کند. 
اسماعیل صبری یعقوب وزیر دفاع مالزی روز گذشته اعلام کرد که مسلمانان روهینگیای بازداشت شده باید به بنگلادش بازگردانده شوند. 
وی همچنین اعلام کرد که وزارت امور خارجه مالزی از دولت بنگلادش خواسته است که این افراد را بپذیرد.

این  افراد که اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) جنوب بنگلادش را به امید مهاجرت به کشور دیگر ترک کردند  پس از هفته ها سرگردانی در دریا،موفق به پیاده شدن در کشوری نشدند تا اینکه روز دوشنبه گارد ساحلی مالزی با رهگیری و تعقیب قایق پناهجویان ،انها را بازداشت کرد.

ماه گذشته بود که بنگلادش با ورود بیش از ۵۰۰ مهاجر روهینگیای سرگردان در دریا به خاک این کشور مخالفت کرد. این مهاجران پس از چند هفته سرگردانی بر روی آب به جزیره‌ای در جنوب بنگلادش منتقل شدند. 
همه ساله هزاران مهاجر روهینگیا بر قایق‌های شلوغ و غیر استاندارد سوار می‌شوند و به امید زندگی بهتر، سفری خطرناک و نامشخص را به سوی کشورهای دیگر آغاز می‌کنند. 
طبق گزارش مقام‌های بنگلادش از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۱۷ قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده‌اند، درحالی که پیش از این چند صد هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می‌کردند. 
 اکنون نیزحدود یک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه “کاگس بازار” بنگلادش زندگی دشواری را می‌گذرانند که ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند. 
بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجرینی غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آن‌ها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های بسیاری از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند.