گردشگری و توریسم

بازدید عموم از بنای تاریخی قصر فیروزه تهران بررسی می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه مرکز ارتباطات شهرداری تهران، «مرتضی رحمان زاده»، درباره تبدیل بنای تاریخی قصر فیروزه به موزه گفت: سال گذشته در بازدیدی که به همراه رییس امور نهادها و فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مجموعه تاریخی قصر فیروزه انجام شد، قرار شد که این فضا در اختیار شهروندان قرار گیرد و از آن به عنوان موزه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت این مجموعه در اختیار سپاه پاسداران است، افزود: در حال حاضر بحث راه اندازی این بنا به عنوان موزه اسلحه و امکان بازدید شهروندان از این مجموعه برای روزهای پنجشنبه و جمعه در دست بررسی است.

رحمان زاده گفت: جزییات اجرایی این طرح هنوز نهایی نشده و این تفاهمنامه در سطح شهرداری تهران و معاونت برنامه ریزی و امور شورا در دست رسیدگی است.

کاخ فرح‌آباد (قصر فیروزه)، ساختمانی متعلق به دوره قاجار است که در دوشان تپه، ‌ انتهای خیابان پیروزی واقع شده است؛ ‌ این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۳۱ به‌عنوان اثر ملی ثبت شده است.

به دستور مظفرالدین شاه قاجار ساخت کاخ سلطنتی فرح‌آباد در سال ۱۲۸۱ در دهکده فرح‌آباد، در شرق تهران آغاز شد و در سال ۱۲۸۳ به پایان رسید؛  این کاخ  با الگو گرفتن از طرح کاخ «تروکادرو»  پاریس، به شکل نیم دایره و با چند ردیف ایوان‌های روباز دورتا دور ساختمان و گنبد فیروزه‌ای بر سقف آن ساخته شد؛  کاخ فرح آباد در سال ۱۳۵۵ پس از چندین سال مرمت شد اما در سال‌های بعد به عنوان موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تغییر کاربری داده شد، موزه ای که بازدید از آن در حال حاضر برای عموم شهروندان مجاز نیست.