گردشگری و توریسم

۱۹ مرکز مدیریت و کنترل حوادث در استان‌ها فعالیت می‌کنند

امیر قادری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بحران ایرنا با اعلام این مطلب افزود: سازمان مدیریت بحران کشور از سال ۱۳۸۵ به منظور فرماندهی واحد در زمان وقوع حادثه و انجام بهتر عملیات آمادگی و مقابله اقدام به برنامه ریزی برای احداث پروژه ای تحت عنوان مرکز مدیریت و کنترل حوادث در مراکز استان های سراسر کشور کرده است.

وی ادامه داد: این مراکز در زمان عادی محل انجام فعالیت­ های مربوط به پیش­ بینی و پیشگیری، انجام هماهنگی های لازم برای آمادگی دستگاههای اجرایی ذیربط و مدیریت بازسازی مناطق آسیب ­دیده  ناشی از حوادث هستند و در زمان وقوع مخاطره نقش اتاق بحران و فرماندهی حادثه را به منظور انجام عملیات مقابله و هماهنگی های لازم برای کاهش خسارت جانی و مالی وارده ناشی از وقوع مخاطرات طبیعی (با بهره گیری از تمامی اطلاعات استانی و ملی و منطقه ای) را ایفا می کنند.

 معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: با توجه به کارکردهای مورد انتظار از این مراکز در شرایط عادی و بحرانی باید ضوابط و معیارهای خاصی برای طراحی، مکان یابی و جزئیات اجرائی سازه در نظر گرفته شود و این مراکز به گونه ­ای طراحی شوند که در برابر مخاطرات طبیعی نظیر زلزله، سیل، طوفان و نظایر آن دارای عملکرد قابلیت استفاده بی ­وقفه باشد.

قادری توضیح داد: تاکنون پیشرفت فیزیکی میانگین این پروژه در استانهای کشور ۷۳ درصد بوده و ۱۹ مرکز مدیریت و کنترل حوادث به بهره برداری رسیده و به منظور تحقق اهداف پیش بینی شده در مراحل چهارگانه مدیریت مخاطرات طبیعی فعالیت می کنند.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.