گردشگری و توریسم

نوبخت روز پنجشنبه به خراسان جنوبی سفر می‌کند

استاندار خراسان جنوبی از سفر یک روزه رییس سازمان برنامه و بودجه به این استان در روز پنجشنبه (۲۲ خرداد) خبر داد.

محمدصادق معتمدیان گفت: این سفر با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند میان مدت توسعه استان در اسفند ۹۷ و در اولین سفر دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد، انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این سومین سفر رییس سازمان برنامه و بودجه طی ۱۴ ماه گذشته به استان خراسان جنوبی است و یکی از برنامه‌ها، افتتاح پنج هزار واحد مسکن روستایی است که به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب تحقق طرح احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان انجام شده و به متقاضیان تحویل می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به طرح پایلوتی اشاره کرد که برای اولین بار در سطح کشور در خراسان جنوبی عملیاتی می‌شود و افزود: طی تفاهم نامه‌ای که بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد می‌شود، تعداد سه هزار شغل ثابت و پایدار در حوزه صنایع دستی استان ایجاد می‌شود.

وی گفت: برای تحقق این برنامه، مطالعات وسیعی در سطح استان صورت گرفته و با توجه به ظرفیت‌های استان، خوشه‌های صنایع دستی در سطح استان شناسایی شدند و جامعه هدف این طرح که از حمایت  بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض برخوردار خواهند شد، افرادی هستند که مهارت لازم را دارند.

معتمدیان اظهار داشت: تمامی مراحل چرخه تولید صنایع دستی شامل تامین مواد اولیه، فروش تولیدات و مهارت آموزی در این طرح پوشش داده می‌شود و در سال جهش تولید، اتفاقات خوبی را برای استان رقم خواهد زد.

وی افتتاح ۱۲ فرستنده دیجیتال برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این سفر عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در سفر دکتر نوبخت و طی تفاهم نامه‌ای بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه، هفت هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی نصب و راه‌اندازی می‌شوند ادامه داد: در این طرح از حمایت‌های نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد بهره‌مند از این طرح در مناطق کمتر برخوردار از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برخوردار می‌شوند گفت: افتتاح و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در طبس است از دیگر برنامه‌های لحاظ شده در این سفر است.

معتمدیان با بیان اینکه همزمان با حضور معاون رییس جمهوری تفاهم نامه‌ای برای اجرای ۷۵ طرح و پروژه در استان نیز منعقد می‌شود افزود: این طرح و پروژه‌ها از حمایت‌های دولت در قالب کمک‌های فنی اعتباری، تسهیلات ارزان قیمت برای تأمین  سرمایه در گردش و سرمایه ثابت بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراه از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این سفر است که با توجه به تجربه سال گذشته، امسال هم از تخصیص‌های خوب سازمان برنامه و بودجه کشور بهره‌مند خواهد شد.
 

سفرهای معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی در اسفند ۹۷ و دی ماه ۹۸ آورده‌های فراوانی برای این استان مرزی به همراه داشت.

خراسان جنوبی که سومین استان کشور از نظر وسعت و بیست و هشتمین استان به لحاظ جمعیت محسوب می‌شود، با وجود برخی محرومیت‌ها اما از مواهب خدادادی و ظرفیت‌های متنوع نظیر کویر و انرژی‌های پاک، معادن غنی، محصولات شاخص کشاورزی، آثار تاریخی، صنایع دستی و گردشگری برخوردار است.

محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی از سیاست‌های راهبردی دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته بوده و بخصوص در سه سال اخیر با جلب توجه ملی و سفرهای متعدد مسوولان کشوری و امضای تفاهم نامه‌های توسعه‌ای، شتاب مضاعف گرفته به طوری که اعتبارات استان در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی افزایش چند برابری داشته است.

استان خراسان جنوبی علاوه به همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و تقویت اقتصاد مرز نیز از اولویت‌های دولت در استان است.