گردشگری و توریسم

مرمت پل ساسانی دزفول نیازمند بررسی کارشناسی در کمیته فنی

حمیدرضا چمن آرا عصر یکشنبه در نشست شورای شهر با مسوولان میراث فرهنگی دزفول افزود: شورای اسلامی شهر دزفول حساسیت ویژه ای به پل باستانی دارد و امیدواریم با همکاری پیمانکار، شهرداری و میراث فرهنگی اقدامات خوبی برای این پل انجام شود.  

رییس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: کمیته فنی درخصوص پل قدیم دزفول تشکیل و تصمیمات نهایی در این خصوص در این کمیته بررسی شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرای بی‌وقفه عملیات های مربوط به پل باستانی افزود: شروع و پایان عملیات باید طبق برنامه‌ریزی انجام شود و شهرداری دزفول همکاری همه جانبه‌ای برای تامین مصالح با پیمانکار داشته باشد.

چمن آرا اظهارداشت: برای جذب اعتبارات سال ۹۹ نیز باید توجه ویژه ای به پل باستانی شود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان دزفول نیز گفت: برای برداشتن الحاقات پل باستانی دزفول ۲۰ میلیارد ریال اعتبار درخواست شده بود که پارسال هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اختصاص داده شد.

مرتضی همایون نسب افزود: قرار شد کارشناسی لازم صورت گیرد و درصورت نیاز اعتبارات به ۱۱ میلیارد ریال برای حذف الحاقات، احداث جان پناه، کف پوش گذاری و مرمت جزئی افزایش یابد.

وی از همکاری اداره میراث فرهنگی، شهرداری، مسکن و شهرسازی و نوسازی برای اقدامات انجام شده قدردانی کرد و گفت: اجرای عملیات با حضور ۲ ناظر انجام می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی شهرداری دزفول نیز اظهارداشت: مرمت آثار سنتی نباید نیمه کاره رها شود و اگر زخمی شدند باید مرمت آنها تا پایان کار ادامه یابد.

مسعود شامدیل افزود: باید در مرحله نخست الحاقات پل حذف و اقدامات بعدی انجام شود.

وی افزود: الحاقات، از بین رفتن مقاومت مصالح و نفوذ آبهای زیرزمینی و رسیدن آن به پی موجب تخریب آثار تاریخی می‌شوند.  

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: پس از رایزنی فراوان قرار شد هشت میلیارد ریال از طرف مسکن و شهرسازی به پل باستانی دزفول اختصاص یابد که پیمانکار مربوطه توسط میراث استان معرفی و با نظارت میراث عملیات حذف الحاقات پل آغاز شد.

حجت اله آریایی افزود: با آغاز عملیات، نقدهای غیرکارشناسی در فضای مجازی علیه میراث آغاز شد که هیچ سودی برای آثار تاریخی ندارد.

وی افزود: منتظر نقدهای کارشناسی مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی هستیم ولی باید از نقدهای غیرکارشناسی اجتناب شود.

به گزارش ایرنا انتشار تصاویری از نحوه مرمت پل باستانی دزفول، اعتراض فعالان فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان را به همراه داشت. 

پل باستانی (پل قدیم)مهمترین و ممتازترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.

این پل به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال ۲۶۳ میلادی حدود یک هزار و۷۵۰ سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک چندین هزار اسیر رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.