گردشگری و توریسم

پیش‌بینی برداشت ۷۰ هزار تن گندم در شهرستان ورامین

محسن بنائیان روز یک‌شنبه در گفت‌وگو به خبرنگار ایرنا گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت گندم و ۹ هزار هکتار زیر کشت جو رفته که پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار تن گندم و بیش از ۵۵ هزار تن جو ا ز مزارع شهرستان برداشت شود.
وی افزود: امسال برای نخستین بار در ورامین گیاه کینوا که از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود کاشته شده، گیاهی که مناسب آب و هوای این منطقه بوده و ارزش غذایی زیادی دارد.
بنائیان تصریح کرد: کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی از گیاهان ارزشمند و ناشناخته‌ای است که به خاطر استفاده از دانه‌های خوراکی آن، کشت شده و از اهمیت ویژه‌ای در جهان برخوردار است.
وی گفت: کشت این گیاه، به مراتب آسان‌تر از غلاتی نظیر گندم، جو و ذرت بوده و در مقایسه با این گیاهان که در دوره کشت به ۶ تا ۸ نوبت آبدهی نیاز دارد، فقط به ۴ نوبت آبیاری احتیاج دارد ضمن این که دو بار در سال می‌توان آن را کشت کرد.
سرپرست جهاد کشاورزی ورامین همچنین از کشت گیاه روغنی کلزا در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: از مجموع ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا، ۴۵ هکتار از بهترین اراضی کشاورزی ورامین به منظور تولید بذر زیر کشت کلزا رفته و بذور تولیدی علاوه بر نیاز شهرستان، به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود.
وی گفت: شهرستان ورامین با برداشت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول کلزا از هر هکتار، رکوردار تولید در کشور است.
بنائیان با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت غلات از مزارع شهرستان ورامین گفت: با هماهنگی به عمل آمده با کشاورزان، کلیه کمباین‌ها برداشت می‌باید پیش از آغاز زمان برداشت، نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام و به صورت روزانه ضدعفونی شوند.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت، تلاش می‌شود تا با اطلاع رسانی مناسب، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز دولتی خریداری و از خروج آن از شهرستان جلوگیری شود.
شهرستان ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی، ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات باغی و زراعی می‌رود.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.