گردشگری و توریسم

هواشناسی کردستان در خصوص آلودگی هوا هشدار داد

علی پناهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه ها و مدل های پیش یابی هواشناسی بتدریج از عصر و اوایل شب سه شنبه تا صبح پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به نیمه غربی کشور شاهد ابری شدن آسمان، مه، وزش باد شدید، رگبار باران، رعد و برق و در برخی نواحی مستعد بارش تگرگ خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بارش‌ها در این مدت در مجموع فراگیر بوده و کل استان را در بر خواهد گرفت اما شدت و مقدار بارش ها برای مناطق غربی و مرکزی استان همچون شهرستان‌های مریوان، بانه، سروآباد، کامیاران و غرب شهرستان‌های دیواندره، سنندج و سقز قابل ملاحظه و گاها شدید پیش بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان افزود: با توجه به ماهیت رگباری بارش های بهاری، می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر شهری و روستایی  و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در مناطق یاد شده شود.

پناهی یادآور شد: با توجه به شرایط تشکیل گرد و خاک بر روی مرکز کشور عراق و شمال عربستان و انتقال بخشی از آن به نیمه غربی کشور از امروز سه شنبه تا روز پنجشنبه در بعضی ساعات کیفیت هوا و دید افقی در سطح استان کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: از لحاظ دمایی نیز از فردا چهارشنبه تا صبح جمعه با ورود سامانه بارشی بطور متوسط دما ۶ تا هشت درجه بخصوص در طول روز کاهش خواهد داشت و مجددا از روز جمعه دما روند افزایشی دارد.

پناهی افزود: کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، خسارات ناشی از وزش باد شدید، آبگرفتگی موقت معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها بصورت موقتی، خسارات ناشی از اصابت صاعقه و خسارات ناشی از بارش تگرگ بویژه در باغات از اثرات مخاطره‌ای این سامانه در آسمان کردستان است.

وی توصیه‌های هواشناسی در این مدت را خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، عدم صعود به ارتفاعات، اتخاذ تمهیدات لازم جهت مقابله با خطرات احتمالی ناشی از بارش های همرفتی بهاره بویژه در حیطه کشاورزی و خودداری از فعالیت های ورزشی در فضای باز و عدم خروج بیماران قلبی و ریوی و کودکان از منزل اعلام کرد.

پناهی یادآور شد: همچنین از ظهر پنجشنبه تا ظهر شنبه هفته آینده، جو منطقه نسبتا پایدار بوده و به جز افزایش موضعی ابر و وزش باد پدیده قابل توجه دیگریدر آسمان استان کردستان وجود ندارد.