گردشگری و توریسم

۱۱۰ مورد تجهیزات مورد نیاز هنرستان‌ها توسط دانش‌آموزان کرمانی تولید شد

رضا اشرفیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برخی تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها که به دلیل تحریم ها امکان وارد کردن آنها وجود ندارد در هنرستان های کرمان با روش مهندسی معکوس و دانش بنیان تولید و به سایر هنرستان های داخل این استان ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه هنرستان ها طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور کار متولیان امر قرار دارد افزود: ۳۸۶ هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش کار تعلیم و مهارت آموزی ۴۳ هزار دانش آموز استان کرمان را بر عهده دارند. 

وی اظهار داشت: ۲۱۰ سرفصل آموزشی در مجموع در هنرستان های کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۴ رشته در استان کرمان مشغول به فعالیت است که تعداد زیادی مهارت یا شغل در دل این رشته ها نهفته است.

وی ادامه داد: از طریق ارائه این رشته های تحصیلی حدود ۲ هزار شغل را در این استان آموزش می دهیم که نیاز و آینده صنعتی کشور را تامین می کند.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ کارآفرینی، مهارت آموزی و توسعه فنی و حرفه ای و کاردانش مطابق با اسناد بالادستی در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: کرمان رتبه نخست در بخش توسعه فنی و حرفه ای را دارد.

وی به تنوع فراوان رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: توسعه کمی رشته های فنی حرفه ای نیز همچنان در اولویت برنامه های کاری اداره آموزش‌ فنی‌حرفه ای و کاردانش است.

اشرفیان گفت: ۴۲ درصد از جمعیت دانش آموزی استان کرمان در هنرستان ها تحصیل می کنند و این رقم در برنامه ششم توسعه ۵۰ درصدی عنوان شده که باید به این جایگاه برسیم و برای دستیابی به این هدف نیازمند فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات هستیم که می طلبد مسئولان امر به هنرستان ها بیشتر توجه کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر ارگان ها مدعی کار در بخش مهارت آموزی هستند بیان کرد: آموزش و پرورش بدون ادعا سالانه ۴۳ هزار دانش آموز را در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش به عنوان نیروی متخصص صنایع، کارخانه و شرکت ها تربیت می کند پس باید سهم هنرستان ها در استخدام نیروی تخصصی، تامین تجهیزات و جذب اعتبارات پررنگ تر دیده شود.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: فلسفه ایجاد هنرستان ها، تنظیم حرم شغلی کشور است لذا کرمان در این زمینه پیشتاز است و رتبه نخست کشور را دارد.

وی گفت: دانش آموخته های رشته های هنرستانی بسیار سهل به بازار کار وصل می شود لذا توجه به توسعه هنرستان ها و مهارت آموزی موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است.

اشرفیان، رسانه ها را در انعکاس اخبار هنرستان ها و در نتیجه نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی در جامعه و البته تنویر افکار عمومی دارای سهم ویژه ای دانست و افزود: ورود رسانه ها در این بخش، منجر به انتخاب رشته خوب و در ادامه منجر به انتخاب شغل مناسب می شود.

اشرفیان گفت: انتخاب شغل مناسب موجب ورود فرد به بازار کار، تشکیل خانواده و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد شغل و تقویت زیربنای صنعت جوامع می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیروی انسانی کافی در کشور وجود دارد لذا باید به این امر اهمیت ویژه داده شود اظهار داشت: ۸۰ درصد دانش آموزان هنرستان های کرمان سال تحصیلی گذشته وارد دانشگاه شدند و نمودار و گزارش های آماری نیز بیانگر این است که حدود ۸۰ درصد دانش آموختگان هنرستانی به شغل تخصصی خود می رسند .

وی ادامه داد: این در حالی است که در رشته های نظری این مهم رابطه معکوس دارد زیرا دانش آموختگان این بخش فاقد مهارت هستند لذا می توان گفت مهارت هم عرض شغل است.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: رشته های هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش متناسب با حمایت مسئولان با توجه به افزایش اعتبارات، وجود تجهیزات و فضای آموزشی لازم در این استان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: تعداد زیادی رشته های جدید در بخش هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش وارد استان کرمان شده که متناسب با اقلیم و شرایط در شهرستان ها راه اندازی می شود.

اشرفیان با بیان اینکه توسعه بخش صنعت در اولویت کار اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش کرمان قرار دارد اظهار داشت: این استان در بخش توسعه هنرستان ها و جذب دانش آموز در تراز استان های ردیف اول کشور است.

وی از رسانه ها خواست در آستانه آغاز زمان انتخاب رشته های تحصیلی با ارائه اخبار و برنامه هایی در این زمینه، دانش آموزان را راهنمایی و مساعدت کنند و دورنمایی از اشتغال استان کرمان را در توسعه فرهنگ کارآفرینی معرفی کنند.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از مسئولان استانی نیز خواست، در زمینه تامین اعتبارات، تجهیزات، فضای آموزشی و تکمیل کادر تخصصی هنرستان ها بیش از پیش تلاش کنند تا به جامعه مهارت محور و به دور از آسیب های اجتماعی برسیم.

وی ماهیت آموزش را در هنرستان ها متفاوت عنوان کرد و گفت: کار در مراکز هنرستانی تخصصی و محاسباتی است و بسیاری از هنرستان های استان کرمان با توجه به تولیداتی که دارند از نظر مالی خودکفا شده اند.