گردشگری و توریسم

واکنش‌های انتخاباتی ترامپ به کرونا؛ از بی‌تفاوتی تا تجویز دارو

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان در گزارشی به رفتار نامتعارف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال بحران کرونا پرداخت و نوشت: ترامپ می خواهد لحن سخنان خود را مطابق تحولات بحران کرونا تنظیم کند. این اواخر او همواره توصیه های شبه پزشکی ارائه کرده و در حالی که بیماری همه گیر کووید-۱۹ به سرعت در حال گسترش است، به این موفقیت خود افتخار می کند.

در این بحران، اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها از رئیس جمهوری خود انتظار مدیریت دارند و توصیه های او را دستورالعملی جدی برای اقدام می دانند، به همین دلیل اظهارات ترامپ در صورت بروز بحران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حتی برای افرادی که رئیس دولت را انتخاب نکرده اند و سیاست های او را رد می کنند.

اما رئیس جمهوری آمریکا رفتاری متناقض داشته است؛ وی در هفته های نخست خطرات ناشی از ویروس کرونا را برخلاف توصیه متخصصان انکار کرد. سپس هنگامی که دیگر نتوانست همه گیری را نادیده بگیرد، با توصیه های شبه پزشکی راهکارهایی را پیشنهاد داده که به طور بالقوه برای مردم خطرناک بوده اند.

نترسید، ما کرونا را تحت کنترل داریم

ترامپ پس از مواجه شدن با انتقادها در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت حتی پس از تأیید اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا، نمی خواسته موضوع را جدی بگیرد و با این ادعا که تعداد بیماران در عرض چند روز ‘صفر’ خواهد شد گفت: خطر برای مردم در آمریکا بسیار پایین است. ترامپ با وجود هشدار فوری آژانس کنترل و پیشگیری آمریکا (CDC) مبنی بر لزوم آماده سازی تمام ارکان دولت، این هشدار را نادیده گرفت.

هم اکنون بیش از ۱.۱ میلیون بیماری شناخته شده در ایالات متحده با حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد. این تقریباً معادل یک سوم بیماری در سراسر جهان است، بیش از ۶۵ هزار نفر بر اثر یک بیماری جان خود را از دست داده اند – تعدادی که ترامپ اواسط آوریل(فروردین)  به عنوان سقف تعیین کرده بود و اکنون صحبت از ۱۰۰ هزار جان باخته است. با این شرایط او می بالد که دولتش از بدتر شدن امور جلوگیری کرده است.

این فقط یک سرماخوردگی است

با وجود چنین شرایط بحرانی، ترامپ همچنان در نطقهایش به مردم می گوید: «آمریکایی های عزیز نترسید، به زندگی عادی خود بروید تا اقتصاد همچنان شکوفا شود». وی با این ادعا که ‘این چیزی شبیه به آنفولانزای عادی است’ پیش بینی کرد که به زودی واکسیناسیون نیز انجام خواهد شد. سپس با مقایسه این بیماری ادعا کرد که آنفولانزا نیز هر ساله هزاران نفر را می کشد، اما برای اکثر آمریکایی ها بی خطر است.

در این میان هشدارهای کارشناسان مبنی بر این که پاتوژن جدید کووید-۱۹(Sars-CoV-۲) بسیار خطرناک تر از آنفولانزای طبیعی است و هیچ واکسنی قبل از سال آینده وجود نخواهد داشت، بی تاثیر بود. هرچند تعداد زیاد قربانیان به خودی خود گویای عمق فاجعه است.

یک مطالعه در نیویورک نشان می دهد ویروس کرونا در این مدت ۲۱ برابر میزانی که از فوریه تا اواسط آوریل گذشته از آنفولانزا فوت کرده اند، کشته داشته است. بعدها هنگامی که از کامیون های فریزر برای ذخیره سازی اجساد زیاد استفاده می شد و گورهای دسته جمعی خاکبرداری می شدند، ترامپ دیگر از آنفولانزا سخن نگفت بلکه از ‘طاعون وحشتناک’ صحبت کرد.

مشکل در هوا حل خواهد شد

ترامپ در ابتدای بحران گفت، ویروس به سادگی ‘مانند یک معجزه’ از بین می رود. به محض گرمتر و مرطوب تر شدن هوا، عوامل بیماریزا مانند آنفولانزای فصلی به راحتی در هوای رقیق از بین می رود، ولی این ویروس تاکنون باقی مانده است. به گفته کارشناسان، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر رفتار مشابه ویروس کرونا با آنفولانزا وجود ندارد. علاوه بر این، ویروس پیش تر در جاهایی با آب و هوای گرم و مرطوب مانند برزیل یا سنگاپور گسترش یافته است.

داروی مالاریا؛ هدیه ای از جانب خدا

در ماه مارس(اسفند)، ترامپ تقریباً هر روز اقدام به تجویز داروی مالاریا برای معالجه بیماران کرونایی می کرد. او با شور و هیجان گفت که «هیدروکسی کلروکین» هدیه ای از جانب خدا است. وی نادیده گرفت که توصیه ها مبنی بر اثربخشی دارو در مطالعات اثبات نشده است و استفاده از دارویی که قبلاً با هدف دیگری تأیید شده است، همیشه خطر را به همراه دارد.

با این حال ترامپ با بی اهمیت جلوه دادن این مسئله گفت ‘چه چیزی برای از دست دادن دارید؟ ‘ به اعتقاد او این دارو در ترکیب با آزیترومایسین آنتی بیوتیک، ‘می تواند یکی از بزرگترین پیشرفت های تاریخ پزشکی باشد’. استدلال او هم این است که ‘ اگر تاثیر دارو آنطور که برنامه ریزی شده پیش نرود، کسی را نمی کشد. ‘

ترامپ می خواهد در ماه نوامبر(۱۳ آبان)  مجدداً انتخاب شود، اما به نظر می رسد این کار برای او دست کم در شرایط کنونی دشوارتر از پیش شده است. پیش از بروز بحران وی وعده می داد که به رأی دهندگان خود شکوفایی، شغل و رونق اقتصادی هدیه می دهد، اما اکنون دیگر از این وعده ها خبری نیست و چشم انداز روشنی نیز برای اقتصاد به گل نشسته آمریکا تصور نمی شود. بهای نفت آمریکا به شدت سقوط کرده، اقتصاد در آستانه رکودی تاریخی است و دستاوردهایی که ترامپ تاکنون به آنها می بالید به باد رفته است.