گردشگری و توریسم

نارضایتی دانشجویان دکتری از اجرا نشدن تست سلامت در دانشگاه‌ها

از زمان شیوع ویروس کرونا و توقف آموزش های حضوری در دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری‌های متعددی در خصوص ادامه کلاس‌های درس به شیوه الکترونیکی اتخاذ شده است و دانشگاه‌ها در آستانه سومین ماه اجرای این شیوه آموزشی قرار گرفته‌اند.

وزارت علوم همواره تاکید دارد: شیوع کرونا، دانشگاه‌ها و خدمات رسانی به دانشجویان را تعطیل نکرده است، بلکه فقط کلاس‌های درس و خوابگاه‌ها تعطیل شده اند.

دانشجویان دکتری حتی در روزهای گذشته نیز که نیازی به خوابگاه نداشتند، برای انجام امور آزمایشگاهی و عملی یا سایر موارد آموزشی و پژوهشی به دانشگاه ها مراجعه کردند. معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابتدای اردیبهشت ماه جاری با ابلاغ بخشنامه ای به دانشگاه ها درباره شیوه حضور دانشجویان دکتری در محیط های دانشگاهی، برخی شرایط را برای حضور این دانشجویان در دانشگاه ها فراهم کرد که عبارتند از:

– دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مجاز هستند از آغاز اردیبهشت ماه ۹۹ امکان حضور دانشجویان دوره دکتری خود را با لحاظ شرایط زیر در دانشگاه ها فراهم آورند.
– کلاس های درسی ترجیحاً به صورت الکترونیکی برگزار می شود؛ مگر به تشخیص استاد و برای رفع اشکال با رعایت فاصله افراد و دستورالعمل های بهداشتی در کلاس های بزرگ و دارای تهویه مناسب.
– دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند، می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و تا حد امکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده کنند. در صورت لزوم، ساعات کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان های مختلف تنظیم شود.
– قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه، قسمت های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحو موثر ضدعفونی شود.
همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراکز بهداشتی هستند.
– تلاش شود تا دوره ها و رشته های نظری به صورت مجازی برگزار شده و الزامی به حضور فیزیکی دانشجویان نباشد.

با این حال تعدادی از دانشجویان دکتری که مشکلاتی برای حضور آنها در محیط های مورد نظر دانشگاه ها ایجاد شده،‌ از اجرای این طرح ابراز نارضایتی کرده اند.

محمدرضا آهنچیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره نارضایتی دانشجویان دکتری از ورود به دانشگاه ها، اظهار داشت: بر اساس بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم، در صورتی که دانشگاه با کمک وزارت بهداشت، سلامتی دانشجویان را قبل از ورود به محیط های عمومی دانشگاه تضمین کند، امکان حضور فیزیکی دانشجویان برای ادامه ترم در دانشگاه فراهم شود.

وی افزود: اکثر دانشگاه ها در این زمینه موفق نبودند، چون امکان اجرای تست های سلامتی در دانشگاه ها نبود و در خارج از دانشگاه هم برای آن محل معینی اعلام نشده بود که نسبت به سلامت دانشجو اطمینان حاصل شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، گفت: این مسأله برای دانشجویانی وجود داشت که قرار شد برای کارگاه، آزمایشگاه، مزرعه، درمانگاه به صورت فیزیکی حضور یابند و مجبور بودند در محیط حضور داشته باشند.

به گفته آهنچیان، دانشگاه ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با رعایت همه موازین بهداشتی مورد تایید وزارت علوم، درب دانشگاه را به روی این دانشجویان باز کردند.