گردشگری و توریسم

سه بسته برای تحول در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شد

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در شورای راهبری توسعه مشارکت ها که با حضور مدیران کل امور شوراها و مدارس غیردولتی برگزار شد، اظهار داشت: مشارکت واقعی  مستمر و نظامند که مردم در تصمیم سازی، اجرا و بهره برداری سهیم هستند بهترین نوع مشارکت است. ر

وی تاکید کرد: رسیدن به مشارکت  واقعی پایدار نیازمند طراحی ساختار و نظام مند سازی است و بسته تحولی توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن رسیدن به مشارکت واقعی  مستمر و نظامند را هدف گذاری کرده است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: مشارکت  به  سه دسته تزئیناتی، محدود و واقعی تقسیم می شود که مشارکت تزئیناتی یا تشریفاتی درمقابل عدم مشارکت یک گام به جلو است و مشارکت محدود  فقط در اموری که نظام ها و حکومت ها  می خواهند  است و از مشارکت تزئیناتی یک گام جلوتر است.

حسینی گفت: در مشارکت واقعی مستمر و نظام مند، مشارکت با مردم به جای مشارکت برای مردم است، تقاضامحور به جای عرضه محور است و مشارکتی برنامه ریزی شده به جای مشارکتی توده ای و اتمیزه شده است و این بهترین  مدل مشارکت نظام مند ومستمر است که موجب ارتقای کیفیت و عدالت خواهد شد.

وی با تشریح بیان مساله و چرایی طراحی  بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز واجتماعی شدن آموزش وپرورش تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش به شدت متصلب و متمرکز است و  این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه  موجب فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت شده است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: این رویه منجر به افزایش فاصله صف تا ستاد، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه معلمان  شده است  و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت نیز  افزایش یافته است.

حسینی تصریح کرد: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش، افزایش هویت ونقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی “توسعه مشارکت، کاهش تمرکز  واجتماعی شدن” است.

وی با بیان مولفه های مشارکت اظهار داشت: مشارکت درگیری عاطفی ذهنی است  واختیاری، آگاهانه است  و همه در قبال آن احساس مسئولیت می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تشریح مزایای مشارکت افزود: مشارکت موجب فعال کردن ذینفعانی که میل به فردیت و گریز از مسئولیت دارند شده  و افزایش مسئولیت پذیری را موجب می شود.

وی گفت: بهبود کیفیت در مدارس، نزدیکی فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و جامعه به یکدیگر، افزایش کارایی در مدیریت، تعلق ذینفعان به برنامه ها و اقدامات، کاهش تعارضات معلمان، مدیران، دولت و جامعه، کاهش زمان اجرای پروژه ها و رشد آگاهی ذینفعان از جمله مزایای مشارکت است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که مشارکت ذینفعان باید بر پنج محور عمده استوار شود، یادآور شد: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محور های عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی می شود.

حسینی ادامه داد: نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی منتج می شود، باید تلاش کرد این مولفه ها هم در جامعه و هم در آموزش وپرورش افزایش یابد.

وی ارتباطات، اعتماد، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت:بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز درسایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.

وی افزود: انسجام مردم، احساس شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی موجب ایجاد سلامت اجتماعی می شود و این نیز ملزم به فراهم کردن زمینه مشارکت واقعی و پایدار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت درون سازمانی و برون سازمانی را از اجزای مشارکت دانست و اظهار داشت: معلمان، مدیران، کارشناسان اداری، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و ادارات از مولفه های درون سازمانی و  دانشگاهیان، صاحبنظران، حوزویان، اولیا، دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی و تشکل های مردمی از مولفه های برون سازمانی هستند که می توانند به مشارکت دعوت شوند.

حسینی در ادامه به  ارائه طرح های مشارکت محور درون سازمانی  پرداخت و اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروه ها و طرح قشربندی حرفه ای معلمان از جمله طرح های مشارکتی معلمان است.

وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیاء و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از جمله دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.

حسینی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکل های دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرح های مشارکتی ویژه دانش آموزان است.

وی یادآور شد: مدیران، کارشناسان ادارات استانها و ستاد و مدیران نیز از طریق  نظام  تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت می شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در تبیین طرح های جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق ۶ راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.

وی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران ودانشگاهیان نیز در قالب  طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات در قالب ارائه کارت های اعتباری از دیگر برنامه های جلب مشارکت های برون سازمان است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین اظهار داشت:  شورای راهبردی مشارکت ها  از طریق چهار کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران  و کارشناسان و کارگروه مشارکت پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاه های دولتی و عمومی  فعالیت های بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.