گردشگری و توریسم

مراجعه به مراکز درمانی خراسان شمالی ۶ درصد کاهش یافت 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: سال ۹۸ یک میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به مراکز درمانی طرف قرار داد مراجعه کرده بودند که این آمار در مقایسه با سال ۹۷ که یک میلیون و ۹۱۸ هزار مراجعه بوده است.

دکتر محسن رعنایی روز سه شنبه در نشست شورای اطلاع رسانی این اداره کل اظهار داشت: بیماران بستری در اسفندماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه ماقبل آن کاهش یافته است، در ایام دوران بیماری ویروس کرونا مراجعه های غیر اورژانسی به مراکز درمانی از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: علت کاهش مراجعه ها به مراکز درمانی می تواند ناشی از کاهش تعداد بیمه شدگان نسبت به سنوات قبل، کاهش تعداد اعمال جراحی و بستری های غیر اورژانسی در بیمارستان ها و عدم مراجعه به مراکز درمانی به دلیل ترس از بیماری کرونا باشد.

وی افزود: با وجود اینکه تعداد مراجعه ها در سال ۹۸ در مقایسه با سال قبل آن کاهش دارد اما از نظر هزینه ها ۱۶ درصد افزایش داشتهکه این امر به دنبال افزایش تعرفه ها بوده است.

وی با بیان اینکه از افراد زیر پوشش بیمه سلامت استان تاکنون ۲۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند اظهار داشت: هنوز آمار هزینه های انجام شده از سوی این سازمان برای بیماران کرونایی احصا نشده است.

وی گفت: هر فردی که به بیماری کرونا مبتلا شود برای مراکز درمانی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال هزینه دارد و در بخش های ویژه نیز هزینه بیش از این میزان است، هزینه بخش ویژه برای هر بیمار افزون بر ۶۰ میلیون ریال است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد پرونده ها در حوزه بستری در بیمارستان های دولتی دانشگاهی الکترونیکی شد اظهار داشت: این استان در حوزه رسیدگی و تبادل اسناد در کشور پیشرو است، پرونده ها به صورت کامل الکترونیکی انجام می شوند که این امر باعث کاهش هزینه ها در بحث وقت، کاغذ و نیروی انسانی شده است.

رعنایی گفت: هم اکنون در حال تلاش هستیم تا این طرح را در بیمارستان تامین اجتماعی و ارتش بجنورد و همچنین در بخش خصوصی شامل دی کلینیک ها اجرا کنیم تا رسیدگی اسناد در این مراکز نیز الکترونیکی شود.

رعنایی در بخش دیگری از سخنانش بر حذف تدریجی دفترچه های بیمه تاکید کرد و افزود: این کار از طریق سرویس استحقاق سنجی برای پزشکان، داروخانه ها و سایر مراکز ارایه دهنده خدمت فعال شده است که از اول تیرماه دفترچه های بیمه سلامت حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی بیش از یک سال است که در اسفراین و همچنین بجنورد اجرا شده است، گفت: هم اکنون ۳۶ مطب به صورت الکترونیکی همکاری دارند که تا پایان سال باید به ۱۰۰ درصد برسد،  ۹۰ درصد هزینه های نسخه الکترونیکی به سرعت پرداخت خواهیم کرد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اظهار داشت: از ۲۳۴ مرکز طرف قرار داد با این سازمان ۲۱۳ مرکز دارای زیر ساخت های لازم برای بحث نسخه نویسی الکترونیکی هستند.

رعنایی در بخش دیگری از سخنانش بر اجرای طرح ارزیابی وسع نیز تاکید کرد و گفت: هر فردی باید به فکر پوشش بیمه ای خود باشد و درخواست کرد خانواده ها و افراد فاقد پوشش بیمه ای با شرکت در برنامه ارزیابی وسع نسبت به تایین تکلیف بیمه خود اقدام کنند تا در زمان بستری دچار مشکل نشوند.

وی اظهار داشت: در طرح ارزیابی وسع در این استان پنج هزار ۲۵۹ سرپرست خانوار شامل ۱۳ هزار و ۴۶۲ نفر شرکت کردند که پس از ارزیابی وسع برای چهار هزار و ۷۸۰ نفر حدود ۳۵ درصد دفترچه صادر شده است.

پرداخت ۶۴۵ میلیارد ریال از مطالبات بیمه سلامت 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی بر افزایش پرداخت ها در دوران شیوع ویروس کرونا به مراکز طرف قرار داد تاکید کرد و گفت: از ابتدای اسفند تاکنون ۶۴۵ میلیارد ریال از مطالبات موسسه های طرف قرارداد بیمه سلامت استان در حوزه های مختلف پرداخت شده است که تا این مراکز برای تهیه اقلام و  تجهیزات مورد نیاز و خدمت رسانی به بیمه شدگان با مشکلات کم تری مواجه باشند.

رعنایی با بیان اینکه تمام مطالبات سال ۹۷ بخش خصوصی با پرداخت ۷۵ میلیارد ریال تسویه شده است گفت: ۳۳ میلیارد ریال نیز بابت مطالبات سال ۹۸ پرداخت کرده ایم و این پرداخت ها تا پایان مهرماه سال ۹۸ بخش خصوصی تسویه شده است.

وی اظهار داشت: در بخش دولتی نیز در حوزه درمان ۲۰۰ میلیارد ریال بابت سال ۹۷ و ۱۴۵ میلیارد  ریال برای سال ۹۸ پرداخت کرده ایم و همچنین در حوزه پزشک خانواده نیز ۱۸۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دولتی و دانشگاه هنوز مطالبات پنج ماه را بدهکار را هستیم افزود: ۷۰  درصد مطالبات ماه مهر و آذر سال گذشته را پرداخت کرده ایم.

۵۳۰ موسسه مستقل و وابسته با بیمه سلامت خراسان شمالی طرف قرار داد هستند.

 ۷۰ درصد جمعیت استان خراسان شمالی زیر پوشش بیمه سلامت هستند، هم اکنون ۶۳۱ هزار نفر از از شهروندان تاکنون خود را بیمه کرده اند.

 از مجموع این تعداد ۴۴۵ هزار نفر بیمه شده روستایی هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.