گردشگری و توریسم

راهکارهای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از مصرف شوینده و مواد ضدعفونی 

خشکی پوست، یک مشکل رایج است و در تمام سنین ممکن است رخ ‌دهد، اما در عین ساده بودن راه علاج آن، گاهی درمان آن سخت است.

بنا به اظهار نظر کارشناسان، خشکی پوست ممکن است ناشی از بیماری‌های دیگر پوستی یا دیابت، کم کاری یا پُرکاری غده تیرویید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه باشد. اما از زمان شیوع ویروس کرونا که مردم برای پیشگیری از ابتلای به آن از انواع ضدعفونی‌کننده‌ها، مواد بهداشتی و شوینده‌ها استفاده می‌کنند، این مشکل شایع‌تر است و تماس مکرر دست با اینگونه مواد ممکن است برای عده‌ای که حتی هیچ یک از بیماری‌های نامبرده را ندارند با خشکی پوست توام باشد. 

سندرم (نشانگان) شوگرن، نوعی اختلال التهابی، مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی است که با اختلال در عملکرد غدد برون‌ریز (غدد اگزوکرین) و سایر تظاهرات سیستمیک مشخص می‌شود. این سندروم به ۲ نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه به ایرنا اظهار داشت: پوست دست فردی که دچار خشکی می‌شود، ظاهری خشک و بی آب، پوسته‌ پوسته، تحریک شده و ملتهب دارد.

دانیال فرهیخته افزود: اگر پوست خشک باشد، فرد احساس زبری، گاهی درد و خارش را تجربه می‌کند و در حالت شدیدتر، پوست دچار قرمزی و خارش شدید می‌شود و همچنین ترک‌های عمیقی روی پوست ایجاد می‌شود که ممکن است خونریزی کنند که همه اینها از نشانه‌های خشکی شدید پوست است.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: خشکی پوست یکی از مشکلات رایج به‌ ویژه در فصل‌ سرماست و این مشکل برای بسیاری از افراد، اجتناب‌ناپذیر است زیرا در حالت کلی، پوست آنها خشک است، عده‌ای دیگر، فقط در دوره خاصی از سال دچار خشکی پوست می‌شوند اما در این ایام که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم به دلیل مصرف زیاد مواد شوینده و ضدعفونی کننده، خشکی پوست شایع‌تر است.  

فرهیخته گفت: برای پیشگیری از خشکی پوست لازم است مردم برای شست و شوی دست‌ها از آب ولرم و صابون یا شوینده‌های غیر صابونی، به نام پن یا سیندت که مخصوص پوست‌های خشک است، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده کنند.

وی بیان کرد: بعد از هر بار شستن، آب دست‌ها را با دستمال کاغذی یا حوله تمیز شخصی گرفته و درحالی که دست هنوز نم‌دار است از کرم مرطوب‌کننده استفاده شود.

این کارشناس بهداشت گفت: همچنین استفاده از وازلین و یا کرم مرطوب‌کننده حاوی اوسرین، اوره سه تا ۱۰ درصد و گلیسیرین به تمام نقاط دست و انگشتان توصیه می‌شود

و این کار حتما پس از هر بار شستن دست‌ها یا در زمان استراحت و هنگام خواب انجام شود. 

وی بیان کرد: همچنین ضروری است برای انجام کارهایی که دست‌ها با آب و مواد شوینده تماس دارند، از دستکش مناسب استفاده شود و زمان پوشیدن دستکش طولانی نباشد.

به گفته فرهیخته، اگر با وجود این توصیه‌ها، علائم خارش، التهاب، قرمزی یا زخم پوست اضافه شود، چون ممکن است غیر از اگزمای دست، تشخیص‌های دیگری نیز مطرح باشد، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.