گردشگری و توریسم

تهدید ترامپ علیه ایران باعث شگفتی پنتاگون شد

روزنامه نیویورک‌تایمز چهارشنبه شب در گزارشی به تهدید جدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه قایق‌های تندروی ایرانی در خلیج فارس اشاره کرد و نوشت که این تهدید پنتاگون را شگفت‌زده کرده است.

ترامپ ساعاتی پیش در پیامی توییتری بار دیگر به ماجراجویی و فرافکنی علیه ایران پرداخت و بدون اشاره به اقدامات خلاف پروتکل‌های دریانوردی نیروهایش در ماجرای اخیر در خلیج‌فارس نوشت که‌ به نیروی دریایی کشورش دستور داده به قایق‌های ایرانی در صورت اقدامات یا تحرکات ایذایی، حمله کنند.

نیویورک‌تایمزافزود که یک مقام وزارت دفاع آمریکا به این روزنامه گفته است که پنتاگون هیچ دستور رسمی از سوی ترامپ برای هدف گرفتن قایق‌های تندروی ایرانی دریافت نکرده است.

یک مقام ارتش آمریکا نیز به این روزنامه گفته است که پس از رویداد هفته گذشته در خلیج فارس، هیچ برخورد دیگری میان نیروهای آمریکایی و ایرانی اتفاق نیافتاده است.

نیویورک‌تایمز نوشت: ترامپ سابقه‌ای طولانی در اعلام سیاست‌هایش از طریق توییتر دارد که با سیاست‌های سنتی متناقض است ، این در حالی بوده  که وزارت دفاع قواعد سخت‌گیرانه‌ای برای درگیری دارد.

به گزارش ایرنا، ترامپ در حالی به چنین فرافکنی روی آورده و فضای رسانه‌ای را از انتقادهای وارد شده به دولتش در مقابله با ویروس کرونا به موضوع رفتارهای نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس کشانده که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه (۳۱ فروردین) در اطلاعیه‌ای با رد خبر ایجاد مزاحمت برای ناوهای آمریکایی از سوی قایق‌های این نیرو و جعلی و هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از ماجرای ۲۷ فروردین‌ماه در خلیج فارس، اعلام کرد: مستندات، خلاف ادعای آمریکایی‌هاست و هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

این اطلاعیه افزود: از جمله این اقدامات، سد راه کردن کشتی شهید سیاوشی در بازگشت از یک ماموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی بود که در ساعت ۲۳ هجدهم فروردین رخ داد؛ براساس اطلاعات جعبه سیاه شناور، کشتی جنگی تروریست‌های آمریکایی با انجام رفتارهای پرخطر و بی‌توجهی به اخطارهای اولیه با مشاهده هشدارهای نیروهای خودی، سرانجام مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناور نیروی دریایی سپاه شد.

نیروی دریایی سپاه یادآورشد : ساعت ۶ صبح ۱۹ فروردین نیز در منطقه روبروی عسلویه و حدود ۳۰ مایلی سکوهای ایران، بار دیگر ناو تروریست‌های آمریکایی با شماره بدنه CG ۷۲ با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی که در حال گشت‌زنی در منطقه بود را بدون توجه به اخطارهای شناور خودی، برای مدتی سد و سرانجام این شناور با اقدامی حرفه‌ای و هوشمندانه و کنار زدن ناو آمریکایی موفق به ادامه مسیر خود شد.

این اطلاعیه افزود: بر این اساس نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیرقانونی، غیرحرفه‌ای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریست‌های آمریکایی و نیز تحکیم امنیت تردد شناورهای خودی و مقابله با قاچاق سوخت، به افزایش ظرفیت‌ گشت‌های دریایی خود در آب‌های خلیج‌فارس مبادرت کرد.
براین اساس، ۲۷ فروردین‌ماه پس از اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی که از گذشته با مختصات خاص روی نقشه مشخص شده است؛ شناورهای خود را به شکل گروهی شامل ۱۱ فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا روبه رو شدند و با وجود اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک کننده تروریست‌های آمریکایی و بی‌توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند.