گردشگری و توریسم

تنش‌های پاکستان و هند مانع همکاری در دوارن کرونا نشد

شیوع کرونا در پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سنتی شبه قاره، باعث مشکلات فراوانی برای مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر، افزایش گرسنگی و ضررهای اقتصادی شده است و این اوضاع همزمان با اجرای قرنطینه و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سخت‌تر شده است.

دولت پاکستان در دوران شیوع کرونا برای بازگرداندن اتباع خود در هند با دولت این کشور در ارتباط بوده و امروز (پنجشنبه) ۴۱ پاکستانی که با روادید زیارتی، گردشگری و  پزشکی به هند سفر کرده و به دلیل اجرای طرح قرنطینه سرگردان شده بودند، به رغم بسته بودن گذرگاه مشترک مرزی، به پاکستان بازگشتند.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور با دولت دهلی‌نو در تماس است و همکاری‌های دو کشور برای بازگرداندن ۱۴۵ پاکستانی دیگر از هند ادامه خواهد یافت.

تنش‌های فعلی میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو مانع اصلی در بهبود روابط دو کشور و یا همکاری در دیگر زمینه‌ها محسوب می‌شود اما این وضعیت جلودار اقدامات پاکستان و هند برای رسیدگی به اوضاع حاکم ناشی از کرونا و تضمین سلامت مردمان یکدیگر نشده است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله تنش های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.