گردشگری و توریسم

اسناد مالکیت ۷۵ درصد روستاهای قزوین صادر شده است

علی خانجانیان، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از دلایل مهم در خصوص صدور اسناد مالکیت روستایی، موقوفه بودن بخشی از اراضی موجود است که باعث شده تا بخشی از این کار با تاخیر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون استان قزوین دارای ۸۴۴ روستای دارای خانوار است، تصریح کرد: براساس قانون الحاق و با توجه به اینکه صدور اسناد مالکیت روستایی از برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته، صدور سند برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار الزامی شده است.

این مسوول عمران روستایی ادامه داد: براین اساس،جمعیت  ۶۴۹ روستای استان قزوین بالای ۲۰ خانوار است که از این تعداد تاکنون اسناد مالکیت ۵۸۰ روستا صادر و ۱۱۴ روستا نیز به دلیل موقوفه بودن، به تاخیر افتاده است.

خانجانیان یادآور شد: براساس قوانین اداره کل اوقاف و امور خیریه و تفاهم نامه مشترک موجود با بنیاد مسکن، روستاهایی که کمتر از سه دانگ موقوفه هستد ساکنان آن می‌توانند با مراجعه به اداره اوقاف و طی کردن مراحل اداری دستورالعمل‌های موجود، اقدام به رفع اراضی موقوفه خود کنند.

وی اضافه کرد: برهمین اساس، اراضی موقوفه روستا به هر میزانی که باشد، با در نظر گرفتن ۵۰ درصد آن زمین در کنار طرح هادی روستا به بنیاد معرفی و پس از الحاق آن به طرح هادی روستا، این اراضی در اختیار اداره اوقاف قرار می‌گیرد.

این مسوول تصریح کرد: به طور حتم با رفع اراضی موقوفه روستایی، آمار صدور سند مالکیت در این نوع اراضی در سطح استان افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، از مجموع ۶۴ هزار و ۱۲۰ جلد سند صادر شده روستایی، ۶ هزار و ۵۲۰ فقره آن مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۵۷ هزار و ۶۰۰ فقره نیز به روستاها تعلق داشته است.

۷ میلیارد ریال در حوزه بافت باارزش روستایی هزینه شده است

خانجانیان با اشاره به ۲ روستای آتان و تاکند به عنوان بافت باارزش روستایی این استان، گفت: در حال حاضر برای روستای آتان هفت میلیارد ریال هزینه شده و مابقی کارهای باقیمانده نیز با واگذاری اعتبارات مورد نیاز پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در خصوص روستای تاکند نیز با توجه به پایان طرح هادی روستایی، به زودی بازنگری طرح به انجام خواهد رسید و با تصویب طرح در اردیبهشت ماه آینده، طرح گردشگری آن در خرداد یا تیرماه سال جاری آغاز می‌شود.