گردشگری و توریسم

بازگشایی صنوف به معنای پایان بحران کرونا نیست

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی محمدصادق معتمدیان روز جمعه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: بازگشایی مشاغل کم‌خطر نباید به این معنا تلقی شود که ویروس کرونا کنترل شده و شهروندان رعایت پروتکل‌ بهداشتی را مثل قبل جدی نگیرند، چرا که بی‌توجهی به بهداشت فردی، شیوع ویروس و افزایش آمار مبتلایان به بیماری را درپی خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: واحدهای صنفی در صورت دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب، اجازه فعالیت دارند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای صنفی مجاز به بازگشایی، موظفند ظرف مدت یک هفته با مراجعه به سایت اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ثبت‌نام در این درگاه، نسبت به دریافت گواهی سلامت، بارکد مربوطه و نصب آن در محل کسب اقدام کنند.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی هوشمند، بخشی از واحدهای صنفی از تاریخ شنبه ۲۳ فروردین، اجازه بازگشایی دارند و فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: شرط بازگشایی مجدد واحدهای صنفی، دریافت تأییدیه تعهدنامه، گواهی سلامت از وزارت بهداشت اخذ کد بهداشتی و نصب در واحد صنفی است. 

وی افزود: در پی آخرین مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اتاق اصناف ایران شیوه نامه اجرای این طرح در واحدهای صنفی را مبتنی بر بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور اعلام کرده است. 

معتمدیان متذکر شد: ورود به درگاه  salamat.gov.ir وزارت بهداشت به نوعی غربالگری است و سلامت افراد در این سامانه، تایید می‌شود که برای حفظ سلامت جامعه اهمیت بسزایی دارد. 

وی گفت: واحدهای صنفی که گواهی سلامت و بارکد ادامه فعالیت را دریافت می‌کنند مکلفند بهداشت محیط کسب و کار، بهداشت فردی شاغلین و بهداشت مشتریان و مراجعین را رعایت کنند. 

وی ادامه داد: بنا به دستورالعمل های ابلاغی، ۱۱ گروه مشاغل پرخطر همچنان تعطیل خواهند بود و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند. 

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فعالیت ادارات اشاره کرد و گفت: فعالیت ادارات از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه با حضور دوسوم کارمندان هر اداره و دستگاه اجرایی انجام می‌شود.
وی بیان کرد: ساعت کار اداری نیز طبق تصمیم ستاد از ۷ صبح تا ۱۴ است. 

بنا به سیاست‌های طرح فاصله گذاری هوشمند، واحدهای صنفی کم‌خطر پس از دریافت گواهی سلامت فعالیت خود را از سر خواهند گرفت اما ۱۱ گروه پرخطر شامل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند، البته مطابق مصوبه ابلاغی، رستوان و غذای آماده (صرفاً بیرون‌بر) مجاز به فعالیت هستند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه از بامداد جمعه هشتم فروردین ماه جاری در سراسر کشور اجرا و تا ۲۰ فروردین تمدید شد.

با مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند از روز شنبه (۲۳ فروردین) در سراسر کشور اجرا می‌شود و در این مرحله صنوف کم‌خطر با کسب مجوز لازم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت خواهند بود.

همچنین ادارات که تا پیش از این با یک سوم کارکنان در محل کار فعالیت می کردند از فردا با حضور دوسوم کارکنان فعال خواهند بود و یک سوم می توانند از مرخصی یا دورکاری استفاده کنند.