گردشگری و توریسم

ترکیب منتخب فوتبال ایران در سال ۹۸؛ سبقت پرسپولیس از استقلال و سپاهان

سال ۹۸ به اتمام رسید. سالی که در آن مسابقات باشگاهی در فوتبال کشورمان مانند هر سال با هیجان بالا دنبال شد و به اتمام رسید. پایان لیگ هجدهم و جام حذفی فصل ۹۷-۹۸ به همراه آغاز لیگ نوزدهم و جام حذفی فصل ۹۸-۹۹ در این سال به انجام رسید و همچنان هم بخشی از ۲ رقابت آخر باقی مانده است. در این میان تعدادی از بازیکنان شاغل در فوتبال کشورمان درخشش خاصی داشتند و به تیم‌های خود کمک فراوانی کردند. بازیکنانی که در کنار هم ترکیب منتخب سال ۹۸ فوتبال ایران را تشکیل دادند.

در این ترکیب پرسپولیس به واسطه عناوینی که به دست آورد سهمیه بیشتری دارد. آنها چهار نماینده دارند و سپس استقلال و سپاهان با ۲ نماینده در رده بعدی هستند. تیم‌های تراکتور، فولاد و شهرخودرو نیز تک سهمیه هستند.

دروازه‌بان: پیام نیازمند (سپاهان اصفهان)

گلر جوان طلایی‌پوشان اصفهانی در سال ۹۸ عملکرد درخشانی در ترکیب تیمش داشت. او موفق شد رکورد تعداد دقیقه بسته نگه داشتن دروازه را بشکند و بالاتر از سید حسین حسینی نفر اول باشد. می‌توان گفت پیام در این فصل هیچ اشتباه منجر به گلی نداشت و خیال قلعه‌نویی را به طور کلی بابت دروازه راحت کرده بود. رشید مظاهری تنها کسی بود که در سال ۹۸ تا حدی با نیازمند رقابت کرد اما او هم در برهه‌ای از سال دچار بحران و افت شد.

مدافعان: شجاع خلیل‌زاده (پرسپولیس تهران)، ایوب والی (فولاد خوزستان) و وریا غفوری (استقلال تهران)

یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس در ۲ سه سال اخیر عملکرد کم اشتباه خط دفاعی این تیم بوده است. نمایشی که ضعف در درون دروازه را هم تا حد زیادی پوشش داده است. رهبر خط دفاعی سرخپوشان تهرانی هم در این مدت شجاع خلیل‌زاده بود. مدافع باتجربه پرسپولیس که هروقت نبود پرسپولیس به مشکل خورد. شجاع در یکی ۲ مسابقه سال قابل قبول عمل نکرد اما در مجموع یکی از ستون‌های خط دفاعی بود که اگر نبود شاید پرسپولیس نمی‌توانست در حال حاضر کمترین گل خورده را داشته باشد.

ایوب والی یکی دیگر از بازیکنان باکیفیت سال ۹۸ بود. بازیکنی که جواد نکونام در توصیفش گفت هر تیمی به یک رهبر چون ایوب والی نیاز دارد. والی در این سال ضمن عملکرد خوب در خط دفاعی و کاپیتانی تیم، در امر گلزنی نیز موفق بود و چند گل حساس را به ثمر رساند و باعث شد تا تیم سرخپوش اهوازی در نیمه بالایی جدول حضور داشته باشد و اندک شانسی برای کسب سهمیه داشته باشد.

درباره وریا غفوری نمی‌توان صحبت زیادی انجام داد. او در سال ۹۸ در بیرون و داخل زمین یکی از بهترین‌ها بود. بازیکنی که به اوج دوران بازیگری‌اش رسیده و در این سال نیز در لباس استقلال و این بار با بازوبند کاپیتانی نمایشی فوق‌العاده داشت. وریا هم گل زد؛ هم پاس گل داد و هم دفاع کرد. او فرشته نجات استقلال در چند بازی لیگ و جام حذفی بود و همچنان می‌تواند با این کیفیت به تیم ملی فوتبال کشورمان نیز کمک کند.

هافبک ها: مهدی ترابی (پرسپولیس تهران)، احسان حاج‌صفی (تراکتور تبریز)، احمد نوراللهی (پرسپولیس تهران)، امین قاسمی‌نژاد (شهرخودروی مشهد)

شماره ۹ پرسپولیس از همان ابتدای سال ۹۸ اوج گرفت. با همان گل زیبا به السد به همه نشان داد که در لباس تیم جدیدش جا افتاده است و بیراه نگفت. مهدی ترابی ستاره شماره یک پرسپولیس در لیگ نوزدهم و یکی از علل صدرنشینی این تیم با فاصله نسبت به الباقی تیم‌ها است. ترابی گل می‌زند و پاس گل می‌دهد. مهدی همه جای زمین حضور دارد و هر لحظه باید منتظر یک شگفتانه از او باشیم. بی‌تردید ترابی همان راهی را در پیش گرفته که باید.

البته که ترابی در خط میانی تنها نبود. پشت سر او یک ستاره دیگر هم حضور داشت. ستاره‌ای کم‌حرف که یاد گرفته حرف‌هایش را در درون زمین بزند. بازیکنی که وارث شماره هشت محبوب پرسپولیسی‌ها شده و در این فصل چند بار بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته است. صحبت از احمد نوراللهی است. بازیکن مازندرانی سرخپوشان تهرانی که در اوج بلوغ برای سرخپوشان خوش می‌درخشد. برای گرفتن هر توپ می‌جنگد و در مواقع لزوم خودش را به محوطه حریف می‌رساند تا توپ را به تور بچسباند. یک ویژگی مهم در احمد نوراللهی این است که او معمولا روز بد ندارد.

از سرخپوشان تهرانی فاصله بگیریم و به سرخپوشان تبریزی برسیم. جایی که آنها نیز ستاره‌ای در خط میانی داشتند. احسان حاج‌صفی بالاتر از مسعود شجاعی نفر اول تراکتور در این فصل بوده است. رد پای او روی اکثر گل‌های نیم فصل اول تراکتور دیده شد و در نیم فصل دوم نیز همراه با ساکت الهامی مجددا اوج گرفته است. احسان می‌تواند در هر جای زمین به شما کمک کند. چه در دفاع، چه در مرکز زمین و چه در خط حمله.

اما امین قاسمی‌نژاد. ۳۳ ساله جذاب شهرخودروی مشهد. بازیکنی ۲پا که می‌تواند با هر کدام سوپرگل بزند و پاس گل ثبت کند. امین چه با یحیی و چه بی یحیی مرد اول تیمش محسوب می‌شود و بعد از هر درخشش این افسوس را به وجود می‌آورد که چرا این‌قدر دیر به فوتبال ایران معرفی شد. او بدون شک با شایستگی در جمع برترین‌های سال ۹۸ جای گرفته است چرا که با درخشش خود کمک کرد تا شهرخودرو آسیایی شود و حالا در بین بالانشین‌ها باشد.

مهاجمان: مهدی قائدی (استقلال تهران)، کی روش استنلی (سپاهان اصفهان)، علی علیپور (پرسپولیس تهران)

نشان داد که تعریف و تمجیدهایی که از او می‌شد بیراه نبوده است. نشان داد که باید منتظر حضورش در فوتبال اروپا و دربالاترین سطح باشیم. وعده‌ای که استراماچونی نیز داد. مهدی قائدی در این سال همه کار برای دلبری انجام داد. با فرهاد مجیدی دوران بد شفر را از یاد برد و با مرد ایتالیایی به یک ستاره تبدیل شد. مدعی آقای گلی و بهترین پاسور لیگ که با هر لمس توپش باید منتظر یک اتفاق مهم بود. فوتبال قائدی را نمی‌توان دوست نداشت. او شما را محبور می‌کند که تسلیم شوید و راهی جز این ندارید.

با اینکه چند بازی را به دلیل مصدومیت و دلایل دیگر از دست داد ولی بازهم نمی‌توان از یکی از ۲ آقای گل لیگ هجدهم چشم‌پوشی کرد. بازیکنی که با هر حضورش درخشان عمل کرد و نشان داد داشتن یک مهاجم شش دانگ چه موهبت بزرگی است. شاید شیخ دیاباته هم می‌توانست به جای او در این ترکیب باشد اما مدت زمانی که شیخ در این سال به میدان رفت به مراتب کمتر از مهاجم برزیلی سپاهان بود.

در برهه‌ای از سال به او انتقاد شد اما مگر می‌شود بازیکنی که در یک سال ۱۷ گل زده و چند پاس گل داده را از ترکیب بهترین ها بیرون کرد؟ علیپور همچنان بهترین گلزن لیگ و پرسپولیس است. او دوباره در فصل آخر سال به دوران خوب خود بازگشت و زیر نظر یحیی به اوج برگشته است. با احترام به شهریار مغانلو و عیسی آل کثیر، علی علیپور شایسته حضور در ترکیب اصلی بهترین‌ها به شمار می‌رود.

ترکیب ذخیره: محمدرشید مظاهری(تراکتور تبریز)، ایمان سلیمی(تراکتور تبریز)، علی کریمی(استقلال تهران)، مهدی کیانی(سپاهان اصفهان)، میلاد جهانی (صنعت نفت آبادان)، عیسی آل کثیر(صنعت نفت آبادان)، شهریار مغانلو(پیکان تهران)، شیخ دیاباته(استقلال تهران)، ارسلان مطهری(ذوب‌آهن اصفهان و استقلال تهران)، محمدرضا حسینی (ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان)، محمد محبی (سپاهان اصفهان) دانیال اسماعیلی‌فر (تراکتور تبریز و ذوب‌آهن اصفهان)، محمد نوری (پارس جنوبی جم)، مهدی ترکمان (پارس جنوبی جم و سپاهان اصفهان).