گردشگری و توریسم

افزایش بیش از پنج درصدی صادرات نفتی از بنادر هرمزگان

الله مراد عفیفی پور چهارشنبه شب در نشست بررسی عملکرد بنادر هرمزگان اظهار داشت: در این مدت ۱۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۳۶ تن فرآورده های نفتی از بنادر هرمزگان صادر شد که از نظر حجمی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج و هفت دهم درصد رشد داشته است.

وی افزود: از مجموع حجم صادرات نفتی صورت گرفته، ۷۸ هزار و ۸۵۵ تن ترانزیت و ۱۸ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۱۹ تن کابوتاژ شده است.

عفیفی پور حجم صادرات غیرنفتی از بنادر هرمزگان در این مدت را ۳۳ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۱۵ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان سه میلیون و ۳۶۵ هزار تن از این کالاها، با رشد مثبت بیست و چهار دهم درصدی ترانشیپ و سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۸۲۹ تن نیز ترانزیت شد.

تخلیه و بارگیری حدود ۸۷ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، مجموع حجم تخلیه و بارگیری در بنادر هرمزگان در ۱۱ ماهه امسال را ۸۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۵۳ تن اعلام کرد.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۷ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۷۲ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۵۸۱ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: در دوره زمانی یاد شده ، یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۹۴ TEU کانتینر (هر تی.ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در مجموعه بنادر بازرگانی این استان تخلیه و بارگیری شد .

تردد ۵۸ هزار فروند شناور به بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پهلوگیری ۵۸ هزار و ۶۰۹ فروند شناور در بنادر این استان در مدت مذکور خبر داد و گفت: از این رقم، ۴ هزار و ۴۴۴ فروند شامل کشتی های بالای هزار تن و ۵۴ هزار و ۱۶۵ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، زیر هزار تن وزن داشته است.

استان هرمزگان دارای ۳۲ بندر فعال است که به اسکله های تجاری وصیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابه جایی مسافر معروف هستند، مهم ترین آن ها بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک هستند.
بندر شهید رجایی با ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و۴۰ پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
این بندر بزرگ و پیشرفته در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.