گردشگری و توریسم

کمبود مواد ضد عفونی کننده و ماسک و سردرگمی شهروندان گنابادی

آنچه این روزها بر دامنه دغدغه های شهروندان گنابادی افزوده است کمبود و یا به عبارت بهتر نبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده به خصوص الکل برای مقابله با شیوع بیماری کروناست به طوری که در هیچ یک از داروخانه ها و فروشگاههای لوازم و تجهیزات پزشکی این شهرستان مواد یاد شده موجود نیست و این روزها پشت شیشه همه داروخانه ها و لوازم طبی گناباد عبارت “ماسک، مواد ضد عفونی کننده ، الکل و دستکش موجود نیست، لطفا سووال نفرمایید” خودنمایی می کند.

این درحالی است که مسوولان و صاحبنظران ذیربط بر استفاده از ماسک و ضد عفونی کردن سطوح و لوازم منزل و محل کار با بهره گیری از مواد ضد عفونی کننده برای کاهش عوارض و جلوگیری از سرایت احتمالی کرونا تاکید دارند.

یکی از بانوان گنابادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماسک و مواد ضد عفونی کننده در هیچ کدام از داروخانه ها و مراکز صنفی مرتبط در گناباد وجود ندارد و یا عرضه نمی شود و برخی از متصدیان این واحدها عنوان می کنند که بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی گناباد فروش هر گونه ماسک و مواد ضد عفونی کننده به خصوص ژل دست و الکل ممنوع است.

زهرا مرادی گفت: نبود این اقلام به یکی از دغدغه های مهم ما تبدیل شده است و من و فرزندم از چندی قبل به بیماری سرما خوردگی مبتلا شده بودیم و یکی از دیگر از فرزندانم به بیماری آسم مبتلاست و استفاده از ماسک برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی بیماری کرونا بسیار ضروری به نظر می رسد ولی ماسک و هر گونه اقلام ضدعفونی کننده در واحدهای صنفی و داروخانه های گناباد نایاب شده است.

یکی دیگر از شهروندان گنابادی هم که به گفته خودش مبتلا به بیماری ریوی و گوارشی است و استفاده از ماسک برایش بسیار ضروری است می گوید: در مواقع عادی و قبل از شیوع ویروس کرونا از ماسک به طور دائم استفاده می کردم ولی از چند روز گذشته برای تهیه آن با مشکل مواجه هستم و در هیچ کدام از مراکز و صنوف بهداشتی و داروخانه ها عرضه نمی شود.

محمد رضا سعادتیان ادامه داد: وزارت بهداشت و مسوولان ذیربط بعد از ورود و اشاعه بیماری کرونا در برخی نقاط کشور برای جلوگیری از سوء استفاده در فروش ماسک و اقلام ضد عفونی کننده نظیر الکل، عرضه این اقلام را توسط شرکتهای تولیدی و پخش در داروخانه ها و مراکز عرضه ممنوع و اعلام کردند که این کالاها تنها در مراکز بهداشتی عرضه می شود در حالی که اقلام یاد شده با گذشت حدود ۱۰ روز در هیچ کدام از این مراکز عرضه نمی شود.

وی اضافه کرد: باید به جای این اقدام کالاهای یاد شده به وفور در بازار عرضه و مسوولان اداره صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بر عرضه آنها نظارت می کردند که بیشتر از قیمتهای مصوب به فروش نرسند تا مردم با این همه مشکلات در تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده مواجه نشوند.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماسک و مواد ضد عفونی کننده این اقلام در داروخانه ها و صنوف مربوطه به شدت کاهش یافته و موجود نیست.

هادی ایزدی افزود: اگر به جای ممنوعیت عرضه این اقلام در مراکز صنفی توسط وزارت بهداشت و مسوولان مربوطه، ماسک و مواد ضد عفونی کننده در مراکز عرضه و داروخانه ها عرضه می شد اداره صنعت و معدن و تجارت و مجامع امور صنفی و تنظیم بازار گناباد آمادگی کامل برای افزایش نظارت بر عرضه و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی در فروش آن را داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به آن که هیچ واحد تولیدی مواد ضد عفونی کننده و ماسک و الکل در شهرستان گناباد فعالیت ندارد، پیگیریها برای تهیه این اقلام از طریق یکی از واحدهای تولیدی در شهرستان فریمان در دست اقدام است و قرار است که بعد از مکاتباتی از طرف دانشگاه علوم پزشکی گناباد با دانشگاه علوم پزشکی مشهد این اقلام توسط برخی از واحدهای عمده فروش در گناباد تهیه و در بازار عرضه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد هم گفت: ممنوعیت فروش ماسک و مواد ضد عفونی کننده توسط شرکت های تولیدی به داروخانه ها و مراکز عرضه بر اساس سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است.

دکتر جواد باذلی افزود: با این وجود هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای عرضه ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه ها و مراکز عرضه با قیمت مجاز وجود ندارد ولی این کالاها نباید بیشتر از قیمتهای تعیین شده به فروش برسند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: تاکنون مورد مثبت بیماری کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان گزارش نشده است و افرادی که در رابطه با بیماری حاد تنفسی در بیمارستان بهلول گناباد بستری شده اند با علائم تنفسی و شبه کرونا بوده اند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم مراقبت بیشتر از این بیماران با حساسیت بیشتری مورد بررسی و درمان قرار گرفتند و بسیاری از این بیماران از بیمارستان ترخیص شده و تاکنون مورد مثبت کرونا در جمعیت تحت پوشش خدمات این دانشگاه گزارش نشده است.

باذلی  افزود: دو بخش با ظرفیت ۶۰ تخت و ۶ تخت مراقبتهای ویژه (آی. سی. یو) در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بدین منظور پیش بینی شده است و تجهیزات بهداشتی لازم شامل ماسک و ژل ضدعفونی هم برای پیشگیری به میزان لازم خریداری و ذخیره شده است تا در مواقع لزوم توزیع شوند.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.