گردشگری و توریسم

جای تاسیسات آبی قزوین در حوزه گردشگری خالی است

یدالله ملکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه از تاسیسات آبی استان به خوبی در حوزه گردشگری استفاده نمی‌شود درحالیکه وزارت نیرو اجازه داده از آنها به منظور ایجاد جاذبه‌های توریستی استفاده شود.

وی با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری فراوانی در حوزه آب استان شناسایی شده است، اظهار داشت: تاسیسات آبی سد نهب، بالاخانلو، سد زیاران و شبکه انتقال آب، رودخانه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها، آب انبارها، بندها و پل‌های آبی، غارها و حتی دریاچه‌ها ظرفیت بسیار خوبی در راستای رونق گردشگری دارند.

ملکی به انتقال آب از سد زیاران و کانال،  گفت: این کانال آبی که هشت تا ۹ ماه سال همیشه دارای جریان آبی است، به طول ۱۲۰ کیلومتر از زیاران تا تاکستان ادامه دارد و بخش قابل توجهی از آن از داخل شهر قزوین عبور می‌کند و اگر بتوانیم در کنار آن یک دریاچه مصنوعی احداث کنیم، گردشگران بسیاری را از استان‌های همجوار مانند تهران و قم به این استان جذب خواهیم کرد.

این مسؤول به وجود ۱۴ هزار و ۶۷۰ دهنه چشمه طبیعی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون چشمه علی، وگل، خاتون کلا و غیره از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در استان محسوب می‌شوند که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

وی افزود:در چشمه علی نزدیک شهرستان آوج، حجم آب به ۵۰ متر مترمکعب در ثانیه می رسد و مورد توجه مردم این استان بوده، اما هنوز نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های گردشگری را در کنار آن تعبیه کنیم.

ملکی با بیان اینکه ۴۰۰ رشته قنات در استان وجود دارد، گفت: برخی از این قنات‌ها به لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت هستند و برخی نیز به لحاظ قرارگیری در داخل شهر می‌توانند با احیا مورد توجه مسافران و گردشگران قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای به وجود ۲ دریاچه اوان و دریابک در قزوین اشاره کرد و گفت: اگرچه برای دریاچه اوان تا حدودی اقدامات خاصی انجام شده است، اما در حوزه دریابک که نزدیک جاده زرشک قرار دارد، هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم و این درحالی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این منطقه نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی موزه آب هم می‌تواند در قزوین علاوه بر رونق گردشگری باعث ایجاد اشتغالزایی شده و به استفاده بهینه از تاسیسات آبی منجر شود.

ملکی یادآور شد: با توجه به نزدیک بودن نوروز ۹۹ لازم است که مسؤولان استانی برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های گردشگری استان چاره اندیشی کنند.

استان قزوین با یک هزار و ۱۰۰ اثر تاریخی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور شناخته می‌شود.