گردشگری و توریسم

نان بی‌کیفیت نباید در سفره مردم قرار بگیرد

عیسی قبادی روز پنجشنبه در نشست شورای آرد و نان استان قزوین که درسالن اجتماعات استانداری برگزار شد،افزود: ارتقای سطح کیفی نان در نانوایی‌های استان باید در اولویت قرار گیرد و متولیان باید = بیش از پیش به این موضوع داشته باشند.

وی اظهار داشت: کنترل کیفی آرد و نان در استان قزوین باید به صورت جدی صورت بگیرد تا نان مصرفی شهروندان با کیفیت مناسب و استاندارد به دست آن‌ها برسد.

 قبادی ادامه داد: واحدهای نانوایی سنگک ‌پز به لحاظ میزان استاندارد سبوس آردها باید از آردهای هفت تا ۱۲ درصد برای پخت این نوع نان استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تاکید کرد: باید به بحث نان و آرد مردم حساس بود زیرا که ما مسوول سلامت مردم هستیم.

این مسوول اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت نان خیلی از شهروندان در مجموع از روند تولید نان و کیفیت آن رضایت کامل ندارند و کیفیت نان دلخواهشان نیست.

رییس اتحادیه نانوایان قزوین نیز در این نشست از قطع موقت سهمیه آراد نانوایان مختلف در استان خبر داد و گفت: پس از افزایش قیمت نان بازرسی از نانوایی ها به صورت مستمر انجام شده و قیمت و وزن چانه های نان مورد بررسی قرار گرفته است.

مصیب بهرامی افزود: در بازدید میدانی از واحدهای سنگکی و بربری آزادپز، هفت نانوایی به دلیل کاهش وزن چانه و نان اخطار دریافت کردند و سهمیه آرد آنها به صورت موقت قطع شده است.

وی اظهار داشت: پس از اعلام افزایش قیمت نان در واحدهای آزادپز استان، به نانوایان آزادپز هشدار داده شد که دقت بیشتری بر روی وزن چانه و نان تحویلی به مشتری داشته باشند.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم در این نشست با اشاره به اینکه حد مجاز سبوس در پخت نان رعایت نمی شود،افزود: این مساله به معنای تهدید سلامت مردم است و نباید به سادگی از این عبور کرد، و به ویژه این موضوع باید در نان سنگک که از دیر زمان یکی از با کیفیت ترین نان های مصرفی بوده لحاظ شود.

سعید نبیل با ارایه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده این سازمان در حوزه نظارت و بازرسی از سطح بازار استان افزود: از ۲۴ آبان ماه امسال تاکنون ۴۵ هزار و ۸۱۹ فقره بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده که منجر به تشکیل ۲ هزار و ۳۲۳  فقره پرونده بازرسی در زمینه گران فروشی ،کم فروشی،عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور شده است.

این مسوول تعداد پرونده های تشکیل شده در حوزه تخلفات نانوایی ها را مربوط به  ۱۹۳ واحد صنفی به ارزش ۲۳۰ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۵۰ ریال عنوان کرد و افزود: اغلب پرونده ها دارای تخلفات کم فروشی، گرانفروشی نان کنجد دار، عدم کیفیت و رعایت مقررات بهداشتی بوده اند.

وی گفت: سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۲۴ به به صورت روزانه از  ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب آماده پاسخگویی به مردم است.

رییس صنعت و معدن و تجارت استان قزوین در ادامه همچنین به استانهای برتر در تنظیم بازار طی ۹ ماهه ابتدای سالجاری اشاره کرد و گفت: استان قزوین رتبه سوم کشور را در حوزه نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات کسب کرده است.

وی تاکید کرد: با برگزاری نشست های مستمر با روسای اتحادیه های صنفی به ویژه اتحادیه نانوایان بعد از اصلاح قیمت انواع نان، وضعیت بازار استان توسط بازرسان سازمان صمت،اصناف و اتحادیه ها دائما رصد می شود و با تخلفات احتمالی برخورد خواهد شد.

استان قزوین دارای یک هزار و ۶۲۷ نانوایی در استان که از این تعداد ۱۲۹۰ دولتی و مابقی آزاد پز هستند.

.