گردشگری و توریسم

شورای امنیت بر آتش بس دائمی در لیبی تاکید کرد

این قطعنامه عصر چهارشنبه در حمایت از نتیجه کنفرانس برلین با ۱۴ رای موافق و رای ممتنع روسیه به تصویب رسید.

در این قطعنامه که با شماره ۲۵۱۰ به تصویب رسیده است از کمیته ۵ + ۵ می خواهد به کار خود برای آتش بس ادامه دهد و سازوکارهای نظارتی آن را تعریف کند.

همچنین از دبیر کل سازمان ملل متحد هم می‌خواهد  پیشنهادات مربوط به نحوه اجرای آنچه مورد نظر کمیسیون مشترک نظامی است، ارائه دهد.

از این رو، طرفین درگیری در لیبی موظف هستند مطابق مفاد کمیته ۵ + ۵ از آتش بس پیروی کنند و از دو طرف و کشورها هم می‌خواهد از تحریم تسلیحاتی که در قطعنامه‌های شورای امنیت وضع شده اند، پیروی کنند.

شورای امنیت در این قطعنامه از همه کشورها نیز خواسته است تا عناصر مسلح خود را خارج کنند، در درگیری لیبی دخالت نکنند و آتش این درگیری را شعله‌ور نسازند.

قطعنامه ۲۵۱۰ همچنین تضعیف کار شرکت ملی نفت، هر آنچه که مانع یکپارچگی مؤسسات مالی می شود و محاصره ای که اخیرا بر تاسیسات نفتی تحمیل شده است را محکوم می کند و ادامه کار آن به نفع همه لیبیایی‌ها می‌داند.

در این قطعنامه از اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا هم خواسته است تا چگونگی حمایت خود از سازمان ملل را در این زمینه مشخص کنند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هم در چرایی رای ممتنع خود به این قطعنامه خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: بهتر بود منتظر می ماندید که کمیته 5 + 5 برای مفاد آتش بس به توافق برسد و بعد از آن تصمیم حمایت کنید ، نه اینکه پیش از توافق، قطعنامه ای را تصویب کنید برای چیزی که هنوز وجود ندارد.