گردشگری و توریسم

دوستداران کمال جُنبَلاط: انگیزه معامله قرن نژادپرستانه است

در این بیانیه آمده است: هدف این طرح تقویت پایه های رژیم نژادپرست اسرائیل و توسعه جغرافیایی آن برای اشغال همه مناطق کرانه باختری در فلسطین، منطقه «غور» در اردن، بلندی های جولان در سوریه و «مزارع شبعا» در لبنان است.

«کمال جنبلاط» برای مبارزه با فساد در لبنان در سال ۱۹۵۲ قیام کرد؛ در جنبش مردمی سال ۱۹۵۸ به مبارزه با بیگانگان برخاست و پس از آن به نهضت آزادیبخش فلسطینی ها پیوست.

وی یکی از پایه گذاران استقلال لبنان در سال ۱۹۷۷ میلادی بود و در حالی که از منطقه «عالیه» در شرق بیروت عازم منزل خود در «المختاره» بود همراه با سه نفر دیگر به قتل رسید.

در بیانیه تجمع «دوستداران کمال جنبلاط» آمده است: طرح معامله قرن با نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین، سرنوشت آن ها را تعیین و دیکته کرده و خواستار پذیرفتن دولت یهودی اسرائیل به پایتختی قدس شده است.

در این بیانیه اضافه شده است: معامله قرن از فلسطینی ها می خواهد؛ بپذیرند که سرزمینشان عبارت است از چند شهرک جداگانه، که از لحاظ جغرافیایی از هم گسیخته و فاقد حاکمیت سیاسی و امکانات کافی برای زندگی است.

«این طرح هم‌چنین خواهان اخراج بقیه فلسطینی ها از وطنشان به سوی کشورهای همسایه مانند اردن، سوریه و لبنان و زیر پا گذاشتن حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به کشور خود است».

این تجمع، معامله قرن را یک معامله بی ارزش با اهداف انتخاباتی دانست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از آن بهره برداری سیاسی می کنند.

دوستداران کمال جنبلاط از مردم و گروه های مختلف فلسطینی خواستند؛ با یکپارچگی و مقاومت علیه برنامه های نتانیاهو و ترامپ رویارویی کنند و از حق مشروع خود نگذرند.

آنان تأکید کردند: مردم فلسطین باید از حق خود در برپایی دولت فلسطین در سرزمین ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی قدس شرقی دست نکشند؛ زیرا دولت فلسطین بدون قدس بی‌معناست.

این تجمع افزود: شهر قدس باید پایتخت صلح و همزیستی باشد؛ زیرا مقدسات همه ادیان را در خود جای داده است. این شهر، گل سرسبد شهرهای جهان است و از این رو نمی تواند پایتخت یک دولت نژادپرست باشد.

«دوستداران کمال جنبلاط» طرح «معامله قرن» را محکوم و تأکید کردند: باقدرت در کنار ملت رنج دیده فلسطین برای رویارویی با طرح یاد شده خواهند ایستاد.
این طرح که هشتم بهمن ماه در واشنگتن رونمایی شد، منطق قطعنامه ها و قوانین جهانی، سازمان ملل متحد، طرح «دو دولت»، اعلان قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین، عقب نشینی رژیم صهیونیستی تا مرزهای ۱۹۶۷ میلادی و الزام این رژیم به از بین بردن شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن را زیر پا گذاشت.

کشورهایی که به طور مستقیم از طرح معامله قرن زیان می بینند، فلسطین، سوریه، اردن و لبنان هستند. این طرح، قدس و بخشی از منطقه کرانه باختری در فلسطین، منطقه جولان در سوریه، منطقه غور در اردن و منطقه مزارع شبعا درجنوب لبنان را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

هم‌چنین پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، اسکان دایم بگیرند. معامله قرن می خواهد که این پناهندگان را به شهروندان سوری، اردنی و لبنانی تبدیل کند.