گردشگری و توریسم

الحلبوسی و علاوی بر لزوم تشکیل دولت اصلاحی در عراق تأکید کردند

 «محمد توفیق علاوی» پس از معرفی به سمت نخست وزیری عراق از سوی رییس جمهوری این کشور به دیدار «محمد الحلبوسی» رییس‌ پارلمان رفت و با وی بحث و تبادل نظر کرد.

در بیانیه‌ای که دفتر رییس پارلمان در این مورد منتشر کرده، آمده است که در این جلسه بر لزوم تشکیل دولتی که مراحل اصلاحات را اجرایی کند و برنامه واقعی برای برآورده شدن آرمان‌های مردم عراق داشته باشد، تأکید شده است.

شایان ذکر است که «محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی» نخست وزیر جدید عراق در سال ۱۹۵۴ در بغداد زاده شد، او فرزند توفیق، مردی ثروتمند و صاحب کارخانه‌های صنعتی (توفیق عموی ایاد علاوی) است که از جوانی وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شود.

وی دروس ابتدایی و متوسطه خود را در بغداد به اتمام رساند و پس از آن در دانشگاه بغداد و در رشته مهندسی معماری تحصیل کرد و در سال پایانی دانشگاه مجبور شد که دانشگاه و عراق را به مقصد لبنان در سال ۱۹۷۷ ترک کند.

محمد توفیق علاوی پس از سفر به لبنان به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و در سال ۱۹۸۰ لیسانس مهندسی معماری خود را دریافت کرد و پس از آن به حزب الدعوه اسلامی پیوست و بعدها این حزب را ترک کرد.

علاوی در سال ۲۰۰۵ با لیست ایاد علاوی لیبرال به صحنه سیاسی عراق ورود کرد و در ابتدای سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده در پارلمان عراق انتخاب شد و در اواسط همین سال تا پایان سال ۲۰۰۷ به عنوان وزیر ارتباطات منصوب شد.

محمد توفیق علاوی بار دیگر در سال ۲۰۰۸ و تا انتخابات سال ۲۰۱۰ به جای نماینده درگذشته (عایده عسیران) و به عنوان عضو علی البدل به پارلمان عراق راه یافت.

علاوی همچنین در انتخابات سال ۲۰۱۰ به عنوان نماینده در پارلمان عراق برگزیده شد و سپس در پایان همین سال به عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد و در پایان سال ۲۰۱۲ به دلیل اختلاف با نخست وزیر وقت عراق (نوری المالکی) از این سمت استعفا کرد.