گردشگری و توریسم

برای نیازهای واقعی جامعه باید حرفی برای گفتن داشته باشیم

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در دیدار با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، بابیان اینکه یک مجموعه برای زنده‌ بودن و مؤثر بودن نیازمند انگیزه است، اظهار داشت: در این جلسات مقرر شده تا گفت‌ و گو با تمام همکاران صورت گیرد، اما عملاً این امکان سلب شده است و از اینکه نتوانستم سخنان همه شما را بشنوم، ناراحت هستم؛ چرا که به‌ شدت علاقه‌مند شنیدن دیدگاه همکاران هستم و شما تجربیات ارزشمند و دانش متفاوت‌تری دارید که کمک‌کننده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به چند گزاره کلیدی، افزود: برای ایجاد انگیزش راه‌های متعددی وجود دارد. در انسان‌ها با توجه به فهم، درک و دانش آن‌ها انگیزه ایجاد می‌شود و پایداری انگیزه‌ها متفاوت است. یکی از راه‌های انگیزه بخشی معنا داشتن است و کار کردن در حوزه معنایی فوق‌العاده تأثیرگذار است؛ چرا که موجب می‌شود پایداری انگیزه در آن مجموعه افزایش یابد و البته آرمان نیز باید داشته باشند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از حیث ظرفیت بالقوه بالاترین ظرفیت معنایی را دارد و به تعبیری قدرتمندترین و سرمایه‌دارترین بخش آموزش‌وپرورش همین سازمان است.

حاجی میرزایی گفت: هرچند مهم‌ترین وجه کار تأمین معیشت است، اما سرآمد کردن انسان و آشکار کردن ظرفیت‌های عظیم و بالقوه وی نیز از وجوه مهم کار است.

وی بابیان اینکه متأسفانه چنین کاستی مجموعه ما را فراگرفته است، گفت: در کار و فعالیت‌ها گرفتار روزمرگی شده‌ایم و این موجب می‌شود تا کار وجه عمیق و سازنده خود را نداشته باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قلب آموزش‌ و پرورش است، اظهار  داشت: قلبی کارآمد است که تغذیه‌کننده است و حرکت داشته باشد و به طور دائم پمپاژ کند و خون را به جریان بیندازد و شادابی به وجود آورد و سلامتی را تضمین کند. بنابراین سلامت سیستم آموزش‌وپرورش با معاینه فنی و بالینی این سازمان سنجیده می‌شود و اگر جای دیگری کاستی وجود دارد، در این سازمان باید جست‌وجو کرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه سازمان باید تغذیه‌کننده این وجه باشد، گفت: در حال حاضر سؤال اصلی این است که تا چه حد تغذیه‌کننده هستیم و اگر این مجموعه نتواند پیوندهای خود را با ارکان نظام آموزشی برقرار کند در حقیقت نتوانسته نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

حاجی میرزایی بابیان اینکه چه چیزی و چگونه آموزش و یاد می‌دهیم در این سازمان تعیین می‌شود، اظهار داشت: نظام سنجش بخش کوچکی از کار را می‌سنجد و اگر قرار باشد تمام بخش‌ها وارد مفاهیم عمیق‌تر شود و اینکه بدانیم تا چه حد می‌توانیم بگوییم عناصری وارد جریان یادگیری شده، این کار از طریق سنجش میسر است؛ لذا  باید مرکز سنجش و پایش کیفیت بیشتر درگیر شود.

وی با اشاره به چرا آموزش‌ و پرورش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، اظهار داشت: باید معنا و اثر داشته باشیم و اگر به مسائل جامعه پاسخ دادیم، به ما اقبال می‌شود و باید مهم باشیم تا دیگران نتوانند ما را نبینند.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به دوره‌ای که در سازمان نهضت سوادآموزی خدمت کرده است، گفت: در آن دوران گفته شد اگر نهضت سوادآموزی حرفی برای فقر سواد جامعه ندارد، تعطیل شود؛ چراکه نهضت سوادآموزی به وجود آمده است تا درد جامعه را کم کند. اگر می‌توانیم به نیاز جامعه پاسخ دهیم باید ادامه دهیم و در غیر این صورت طبق سنت الهی مجموعه‌ای که نمی‌تواند به جامعه پاسخ دهد، به حاشیه رانده خواهد شد.

باید سند تحول را به صورت قابل فهم برای دانش آموزان، معلمان و اولیا بیان کنیم

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه باید برای مسائل همین امسال جامعه حرف برای گفتن داشته باشیم، اظهار داشت: در این صورت می‌توانیم اثر خود را آشکار کنیم و اینکه انواع سندها را داشته باشیم فایده‌ای ندارد. البته با تلاش‌هایی که شده سند تحول برای جامعه قابل‌ فهم شده است.

وی با بیان اینکه باید از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرفی گفته شود که با جامعه دانش آموزان، معلمان و اولیا ارتباط پیدا کند، گفت: باید به اینکه مدرسه بخشی از محله و محله بخشی از مدرسه است معنا دهیم و این مفاهیم را برقرار کنیم. آنچه در سند تحول بنیادین آمده، نیاز امروز و فردای ما است و باید آن را مورد عمل قرار دهیم و البته باید با لایه‌های پایین‌تر ارتباط برقرار کند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: گفتمان با سخنرانی به وجود نمی‌آید؛ چرا که از فهم و عزم مشترک پیرامون یک موضوع شکل می‌گیرد. بنابراین باید سند تحول طوری بیان شود که برای دانش آموزان، معلمان و اولیا قابل‌فهم و جذاب باشد.

وی افزود: تمام امیدها برای تحول نظام تعلیم و تربیت را در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جست‌وجو می‌کنیم و این اتفاق در میدان عمل امکان‌پذیر است؛ لذا اینکه چه چیزی باید به جامعه آموزش داده شود تا انسان را در برابر مخاطرات ایمن و مصونیت دهد در اینجا پیگیری می‌شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: جامعه آن‌گونه عمل می‌کند که آموخته است و اگر امروز عمل جامعه خوب است؛ یعنی ما خوب اقدام کرده‌ایم و اگر این‌چنین نیست کار ما خوب نبوده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: تفاوت و تمایز کلیدی بین آموزش‌ و پرورش و بخش‌های دیگر است. مشروعیتی را که آموزش ‌و پرورش در جامعه و بین مردم دارد سایر بخش‌ها ندارند. بنابراین خانواده‌ها با اطمینان خاطر فرزندانشان را به ما سپرده‌اند. آموزش‌ و پرورش امکان برنامه‌ریزی دارد و مناسب‌ترین و موثرترین وقت را در اختیار داریم؛ چرا که دانش‌آموزان در بهترین سن و ساعت‌های زندگی‌ خود در مدرسه هستند و ارتباط در مدرسه به‌صورت چهره به چهره است.

وزیر آموزش‌ و پرورش در پایان بابیان اینکه مسؤولیت سنگینی در نظام تعلیم و تربیت کشور داریم، گفت: تحولات و تغییرات نظام آموزشی در دهه‌های مختلف منجر به تحول نشده است. باید تلاش شود سند تحول بنیادین روی کاغذ باقی نماند؛ چرا که جامعه، اسلام، انقلاب و حیات سیاسی و اجتماعی، عزت و اقتدار ما به این تحول نیازمند است.

در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند.