گردشگری و توریسم

کارگاه آموزش کیوی‌کاران غرب گیلان در تالش برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی تالش روز یکشنبه در خصوص روز کیوی اظهار کرد: این کارگاه روز گذشته در راستای اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی و انتقال یافته های تحقیقاتی با شرکت بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان و بهره برداران کیوی شهرستان های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا و فومن در روستای جوکندان دوم تالش برگزار شد.

سید علی موسوی افزود: سه تن از محققان ایستگاه تحقیقات کیوی و مرکبات، آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی خود را در زمینه آفات و بیماری ها، هرس، اصلاح باغات، تغذیه و آبیاری و روش های افزایش محصول کیوی ارائه کردند.

وی گفت: در غرب استان گیلان حدود ۶ هزار نفر کیوی کار هستند و چهار هزار و ۵۰۰ نفر آنها مربوط به تالش است و ۴۰ سردخانه با ۹۵ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه، جزو صنایع وابسته به کیوی در این شهرستان هستند.

وی ادامه داد: تالش دارای چهار هزار هکتار انواع باغ مرکبات و کیوی است و سالانه ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تن کیوی در این شهرستان تولید می شود و تولیدات باغ های مرکبات تالش، ۳۸ درصد محصولات کشاورزی این شهرستان را شامل می شود.

موسوی بیان کرد: ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تالش به کشت برنج و چهار هزار هکتار به سایر محصولات کشاورزی اختصاص دارد و در کل، ۳۰ هزار بهره بردار در این شهرستان به کشت و زرع مشغول هستند.

مدیر جهاد کشاورزی تالش دوره های آموزشی را در توانمندی بهره برداران و بهره وری اراضی موثر دانست و توزیع نهاده های کشاورزی، مبارزه با آفات و علف های هرز، مشاوره رایگان مهندسان، توسعه ماشین آلات کشاورزی و تخصیص تسهیلات مناسب را از خدمات جهاد کشاورزی به بهره برداران اعلام کرد.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.