گردشگری و توریسم

پرورش تفکر و خلاقیت، محور اساسی نظام تعلیم و تربیت قرار گرفت

رضوان حکیم‌زاده روز پنجشنبه در دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرموده رهبر معظم انقلاب، نقشه راه برای ایجاد تحول مطلوب است، دوره پیش دبستانی تا دبستان به عنوان دوره بنیادین با نگاه تخصصی دنبال می‌شود.

وی اظهارداشت: یکی از تغییرات در این مسیر، تغییر در شیوه‌ها و روشهای آموزش است که در سال گذشته با تغییر در تکالیف درسی دانش آموزان، ایجاد برنامه ویژه مدرسه(بوم)، ممنوعیت استفاده از کتابهای تستی و کمک آموزشی صورت گرفت.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: با توجه به اهمیت مهارت محوری و اصلاح نگرش حافظه محوری در دانش آموزان سعی شد تا آنها را از رقابت های کاذب و فرهنگ نامناسب چشم و همچشمی در خانواده ها دور کنیم و به تقویت تفکر و خلاقیت در آنها بپردازیم.

وی بهترین زمان تقویت مهارت در دانش آموزان را از دوره کودکی و به ویژه پیش دبستانی برشمرد و گفت: در این دوره به توانایی حل مساله، برقراری ارتباط، ابراز وجود و دیگر مهارت ها در دانش آموزان پیش دبستانی پرداخته می‌شود.

حکیم زاده، بر مهارت پذیرش شکست، اعتماد به نفس، فرهنگ کار تیمی، استقلال و اعتماد پذیری به عنوان دیگر موضوعات مهم در تقویت زمینه مهارت در دانش آموزان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: باید کارآفرینی از مدارس و به ویژه مدارس دولتی شروع شود و در این راستا سعی شود که تمامی مدارس در نقاط برخوردار و کم برخوردار نیز در اجرای این طرح لحاظ شود.

دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین با رویکرد برنامه ریزی درسی و با بررسی نظریه ها، ابعاد و تجارب کارکردی و با حضور اساتید و صاحب نظران به مدت یک روز در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

از جمله محورهای این کنفرانس را شامل فلسفه کارآفرینی در برنامه درسی دوره پیش دبستانی و دبستان، اهداف مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درس، محتوای مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درسی و مبانی جامعه شناختی برنامه درسی کارآفرین  پیش دبستانی و دبستان، مدل های غنی سازی برنامه درسی کارآفری و جایگاه خانواده در برنامه درسی کارآفرین در دوره پیش دبستانی و دبستان است.

دست‌کم ۹۰۰ هزار دانش‌آموز اکنون در بیش از پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان تحصیل می‌کنند.