گردشگری و توریسم

مدیرکل یونسکو در واکنش به سخنان ترامپ بر حفاظت از دارایی‌های فرهنگی تاکید کرد

ازوله در دیدار با جلالی درباره به تنش‌ها در خاورمیانه بویژه موضوع میراث و فرهنگ پرداخت.  

مدیرکل یونسکو در این دیدار گفت: مفاد کنوانسیون ۱۹۵۴ حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در هنگام درگیری مسلحانه و کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان دو سند حقوقی است که به تصویب ایالات متحده و ایران رسیده است.  

وی ادامه داد: کنوانسیون سال ۱۹۷۲ تصریح می‌کند که یک کشور عضو متعهد می‌شود که هیچ گونه اقدامات عمدی که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به میراث فرهنگی و طبیعی  … واقع در قلمرو سایر کشورهای عضو این کنوانسیون آسیب برساند، اتخاذ نکند.
مدیرکل یونسکو همچنین قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل را که به اتفاق آرا در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، یادآوری کرد که بر اساس آن تخریب میراث فرهنگی را محکوم می‌کند.  

در پایان، خانم ازوله بر جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان عامل صلح و گفت و گو بین مردم تأکید کرد که جامعه جهانی وظیفه دارد از آن برای نسل‌های آینده محافظت و نگهداری نماید.  

ترامپ پس از دستور به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد، در توئیتر خود گفت که به مراکز فرهنگی ایران نیز حمله می کند.