گردشگری و توریسم

بازارچه صنابع دستی در شهرستان‌های استان کرمانشاه ایجاد می‌شود

هدایت حاتمی روز چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت ساخت بازارچه‌های صنایع دستی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: باتوجه به اینکه استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیاد و متنوعی در خصوص صنایع دستی و جاذبه های گردشگری دارد از همین رو ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در استان را با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری‌ها در اولویت قرار دادیم و در گام اول امکان ایجاد این بازارچه‌ها را در شهرستان های اسلام‌آبادغرب، روانسر و صحنه فراهم کردیم که جلسه امروز به منظور بررسی پیشرفت عملیات اجرایی این بازارچه‌ها تشکیل شده است.
وی افزود: در دهه فجر نیز عملیات ساخت بازارچه‌های صنایع دستی در کرمانشاه، ماهیدشت، هرسین و قصرشیرین آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم که در سال بعد همه شهرستان‌های استان صاحب بازارچه‌های صنایع دستی شوند.
معاون استاندار کرمانشاه اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های استان برای برندسازی و استفاده از پتانسیل‌های بومی استفاده کنیم.
حاتمی ادامه داد: در گام اول، المان عسل در شهرستان صحنه بعنوان شهر مهم تولید عسل نصب خواهیم کرد و در دیگر شهرستان‌ها نیز براساس ظرفیت‌هایی که دارند این برندسازی انجام خواهد شد.

هم اکنون ۲۵۰ رشته صنایع دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۶۰ رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.

جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.