گردشگری و توریسم

تاسیس اقامتگاه‌ بوم‌گردی‌ در کردستان ۳۹ درصد رشد یافت

اسماعیل مریوانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل در یک سال گذشته با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها، گامی بزرگ در راستای توسعه اکوتوریسم و گردشگری روستایی در این استان برداشته است.

وی اضافه کرد: امسال با تاسیس هفت اقامتگاه بوم‌گردی تعداد آنها به ۱۸ مورد رسید که در مقایسه با ۱۱ مورد مدت مشابه امسال شاهد ۳۹ درصد افزایش از نظر تعداد این اقامتگاه‌ها بودیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: هم اکنون در خانه‌های بومگردی حدود ۶۰ اتاق وجود دارد که روستای دولاب با پنج خانه و ۲۱ اتاق بیشترین آمار این حوزه را دارد.

مریوانی افزود: انجمن جامعه بومگردی استان نیز در اواخر پاییز امسال با هدف حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضا، بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی، همکاری و همیاری با بخش دولتی در جهت پیشبرد اهداف گردشگری، واگذاری برخی از امور توسط اداره کل به انجمن، ارتقای کیفی خدمات، استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری، مشارکت در نمایشگاه‌ها، نظارت بر حسن انجام وظایف واحدها، شناسایی مشکلات و موانع تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: دولت برای هر کدام از این خانه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اشتغالزایی تسهیلات در نظر گرفته و خانه‌هایی که به تازگی احداث می‌شوند زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی باید از مصالح، نماها و تزئیینات بومی و سبک معماری هر روستا استفاده کنند.

مریوانی گفت: تسهیلات بانکی این طرح طبق طرح توجیهی هر خانه تا سقف دو میلیارد ریال در نظر گرفته شده اما با توجه به وسعت خانه‌های بومگردی در استان هزینه احداث هر خانه در کردستان بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال متغیر است.

۴۳ روستای کردستان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از ۱۰ مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.