گردشگری و توریسم

دولت وفاق ملی لیبی از حمله به نظامیان تحت امر دولت شرق خبر داد

به گزارش شبکه تلویزیونی “الجزیره” قطر، “عملیات آتشفشان خشمگین” وابسته به نیروهای وفاق ملی لیبی اعلام کرد که نیروهای دولت غرب لیبی، چند ساختمان که محل استقرار نیروهای حفتر بوده است، به کنترل خود درآورده‌اند.
حمله نیروهای وفاق ملی به مراکز تحت کنترل حفتر ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های دولت شرق لیبی “آموزشگاه مهندسی کاربردی” در شهر “الزاویه” در غرب لیبی را بمباران کردند.
این پنجمین حمله هوایی هواپیماهای تحت امر حفتر به شهر الزاویه در سه روز گذشته است.
روز جمعه، هزاران تن از مردم الزاویه به خیابان‌ها آمدند و حملات روز پنجشنبه جنگنده‌های حفتر به این شهر را که در نتیجه آن چندین کشته و زخمی برجای گذاشت، محکوم کردند.
 در همین حال “جوزپه کونته” نخست وزیر ایتالیا روز شنبه گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع شاید بتواند مشکل درگیری‌ها در لیبی را حل کند.
کونته همچنین گفت که کشورش از برگزاری کنفرانس برای توقف درگیری‌ها در لیبی که قرار است اوایل ماه آینده میلادی در برلین آلمان برگزار شد، حمایت می‌کند.
وی افزود که با رییسان جمهوری ترکیه و روسیه در مورد لیبی صحبت کرده است و نسبت به پیامدهای دخالت نظامی در لیبی به رجب طیب اردوغان هشدار داده است.
کونته ادامه داد: به رییس جمهوری اردوغان اعلام کردم که دخالت نظامی ترکیه در لیبی تلفات غیرنظامی زیادی برجای خواهد گذاشت و به سود هیچ یک از طرف‌ها نیست.
انتقاد ایتالیا از ترکیه درحالی است که دولت رم به مانند آنکارا از حامیان دولت فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی است، درحالی که سرلشکر “ژنرال حفتر” از حمایت روسیه، مصر، عربستان، امارات و فرانسه برخوردار است.
سخنان کونته پس از آن ایراد می‌شود که پیش بینی می‌شود دولت ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی در مقابل حمله حفتر به طرابلس؛ به لیبی نیروی نظامی اعزام کند.
پیشتر، رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که حزب عدالت و توسعه درخواستی را به پارلمان برای تصویب اعزام نیروی نظامی به لیبی در چند روز آینده ارائه خواهد کرد.
این رسانه‌ها اعلام کردند که این کار پیش از جلسه روز هفتم ژانویه (۱۷ دی) پارلمان ترکیه انجام خواهد شد.
“دولت باغچلی” رییس حزب حرکت ملی ترکیه در این باره گفت که این حزب، به طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی رأی مثبت خواهد داد.
منابع خبری روز پنجشنبه اعلام کردند، یک مقام دولت وفاق ملی لیبی رسماً برای مقابله با حمله نیروهای حفتر به طرابلس از ترکیه درخواست کمک نظامی کرده است.
اردوغان روز پنجشنبه (۵ دی ماه) اعلام کرده بود، کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.
رییس جمهوری ترکیه متعهد شده بود که مانع سرنگونی دولت وفاق ملی لیبی توسط حفتر می‌شود.
یک روز پس از اظهارات اردوغان، نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که نظامیان ترکیه‌ای آمادگی کامل دارند به لیبی اعزام شوند.
در همین حال دولت وفاق ملی لیبی شنبه شب اعلام کرد که وزیران امورخارجه ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه هفتم ژانویه (۱۷ دی ماه) راهی لیبی می‌شوند.

این تحولات همزمان با آن صورت می‌گیرد که نیروهای تحت امر حفتر از ۲۱ آذرماه موج دوم حملات خود به طرابلس؛ پایتخت دولت وفاق ملی را آغاز کرده‌اند.