گردشگری و توریسم

روسیه: «نورد استریم ۲» نباید موجب نگرانی آمریکا شود

به گزارش خبرگزاری تاس، “ماریا زاخاروا” ر. وز گدشته (جمعه) به شبکه روسیه ۲۴ گفت: اگر بخشی از قلمرو متعلق به آمریکا در پروژه نورد استریم ۲ نقش دارد، من منافع واشنگتن را در این مسائل درک می کنم. اما این پروژه در کل یک مسئله اروپایی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا بودجه دفاعی سال ۲۰۲۰ آمریکا را امضا کرد که در آن تحریم هایی علیه شرکت هایی که در ساخت پروژه خط لوله نورد استریم حضور دارند، اعمال می شود.

از “نورد استریم۲” به عنوان «جنجالی‌ترین» خط لوله جهان نام برده می‌شود. آلمان قصد دارد با تکمیل این  پروژه از وابستگی خود به ذغال سنگ و انرژی هسته‌ای بکاهد. دولت ترامپ برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیکی دهد. ترامپ استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند.

مسئولان پروژه نورد استریم ۲ تایید کردند که شرکت سوئیسی- هلندی “ال سیز” فعالیت هایش را در این پروژه به حالت تعلیق درآورده است.

مسئولان پروژه گازرسانی روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم۲» پیش تر اعلام کرده بودند که به رغم تحریم آمریکا، هدف این گروه تکمیل پروژه با هدف تقویت انتقال گازرسانی در زودترین زمان ممکن است.

نورد استریم۲، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت‌های فرانسوی،  اتریشی،  هلندی، انگلیسی و آلمانی است که با عبور از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند.