گردشگری و توریسم

امسال ۲۴ هزار تُن گاز مایع در کردستان توزیع شد

کورش رحیم‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماهانه به طور میانگین سه هزار و ۵۰۰ تُن گاز مایع در شهرها و روستاهای مختلف این استان توزیع می‌شود البته مصرف واقعی گاز مایع در استان یک هزار و ۴۰۰ تُن در ماه است که بخشی زیادی از آن برای سوختگیری خودروها استفاده می‌شود.

وی با  بیان اینکه در حال حاضر ۲۸ هزار خانوار کردستانی محروم از گاز طبیعی، از گاز مایع برای سوخت و پخت‌ و پز استفاده می‌کنند، اضافه کرد: هفت شرکت کار توزیع گاز مایع در استان را انجام می‌دهند و هر کدام دارای نمایندگی‌هایی هستند.

رحیم‌زاده به افزایش مصرف گاز مایع بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در استان اشاره کرد و افزود: کنترل و نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع وظیفه سازمان صمت است و شرکت نفت فقط کار تامین آن را بر عهده دارد.

رییس تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با بیان اینکه گاز مایع توزیع شده برای مصارف گرمایشی و پخت و پز است، یادآور شد: استفاده از گاز مایع برای سوخت خودرو غیرقانونی و غیرمجاز است اما برخی رانندگان به دلیل افزایش مصرف بنزین اقدام به استفاده از گاز مایع برای سوخت خودروهایشان می‌کنند.

توزیع گاز LPG برای همه خودروها در کردستان متوقف شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اواسط آذرماه جاری گفته بود: باید ظرف سه روز و با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی از ادامه کار همه اماکن مجاز و غیرمجاز توزیع گاز مایع LPG برای سوختگیری خودروها در این استان جلوگیری شود.

حسین فیروزی با تاکید بر ناایمن و غیراستاندارد بودن استفاده از کپسول گاز LPG به عنوان سوخت خودرو اظهار داشت: باید با کمک رسانه‌ها، هشدارهای لازم در این خصوص به مردم داده شود تا برای سود مادی حداقلی باعث گرفتاری خود و جامعه نشوند.

نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودرو کاری غیر مجاز و بسیار خطرناک است که علاوه بر غیر قانونی بودن آن سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است، این نوع سوختگیری بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهر ها به وفور دیده می شود و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و سوختگیری با این روش تاکنون در کشور تلفات جانی و مالی بسیاری بر جا گذاشته است.

در استان کردستان ۷۵ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی و ۵۲ باب جایگاه CNG در بخش عرضه سوخت مورد نیاز به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.