اماکن دیدنی ایران

گل‌نبشته‌های هخامنشی را از دهم مهر در موزه ملی ببینید


چارتر

ایرنا- رئیس کل موزه ملی ایران از بازگشت بیش از ۱۷۰۰ گل‌نبشته هخامنشی پس از ۸۰ سال به ایران خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند این الواح را از دهم مهر در موزه ملی تماشا کنند.

جبرییل نوکنده اعلام کرد: شامگاه هشتم فروروین ۱۳۹۸، گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید پس از ۸۴ سال به میهن بازگشته و با همراهی اسکورت ویژه به سلامت وارد موزه ملی ایران شد. موزه ملی ایران با توجه به علاقه‌مندی هموطنان برای بازدید از این مجموعه ارزشمند، نمایشگاهی از آثار یاد شده را در موزه ایران باستان برگزار می‌کند. این نمایشگاه از فردا (چهارشنبه/ دهم مهر) گشایش خواهد یافت.

الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود، ‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد؛ اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ و بخشی نیز در سال ۱۳۵۰ به کشور بازگردانده شد. همچنین بخش دیگری از آنها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد.
در انفجاری که در سال ۱۹۹۷ میلادی در بیت‌المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقیف الواح را کردند و در نهایت با رای دادگاه این الواح توقیف شد. در جلسات دادگاهی که در این زمینه برگزار شد، نمایندگان ایران ثابت کردند الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.
در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه‌ برای تعیین سرنوشت این الواح پژوهشی و تاریخی، وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز اعلام کردند که الواح هخامنشی تجاری نیستند و دادگاه نباید آنها را توقیف می‌کرد.