اماکن دیدنی ایران

نیمه دوم سال و میزبانی ۳۱ استان کشور از نمایشگاه کتاب


 مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: امسال با وفاق جمعی ایجاد شده در ۳۱ استان کشور، نمایشگاه‌های کتاب استانی برگزار می‌شود.

ایرنا: قادر آشنا روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلات عدیده، همکاری و همراهی مدیران و دستگاه ها را می طلبید، از سویی هم امکان برگزار نکردن نمایشگاه ها نیست چون مطالبه استانداران و نخبگان استان ها بود.
وی افزود: پس از نشست ها و جلسات در نهایت قرار بر همکادی استانداران در این زمینه و ابلاغ بخشنامه وزارت کشور برای حمایت مادی و معنوی استان ها و بسیج شدن امکانات برای برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی شد که به یک وفاق جمعی رسیدیم.

کاهش هزینه های برگزاری نمایشگاه بدون حذف فعالیت های اثرگذار

آشنا ادامه داد: تلاش ما در نخستین گام برگزاری نمایشگاه کتاب در همه استان هاست و برای این منظور نیاز به مدیریت منابع مالی بود؛ بنابراین میانگین هزینه برگزاری نمایشگاه از سوی موسسه نمایشگاه ها از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان با برنامه ریزی هایی چون حذف بن اهدایی، ویژه نامه خبری و جایگزینی با اخبار و اطلاع رسانی فضای مجازی و رسانه ها، مدیریت اعزام کارمندان و
استفاده از امکانات استان ها، کاهش یافت.
مدیر موسسه نمایشگاه های کتاب افزود: برای تخصیص زمان برگزاری نمایشگاه نیز اولویت بندی هایی صورت گرفت که در این راستا استان های سیلزده و کم برخوردار چون خوزستان، گلستان و لرستان در ردیف نخست انتخاب کنندگان قرار گرفتند با توجه به اینکه بیشترین مشکلات کتابفروشی ها در ماه مهر به دلیل حضور ناشران آموزشی است برای کمک به کتابفروشی های استان های کم برخوردار اولویت نخست به آنها واگذار شد.

در مرحله بعد نیز به عنوان اولویت دوم انتخاب زمان برگزاری نمایسگاه استان هایی قرار گرفتند که سال گذشته نمایشگاه کتاب استانی در آنها برگزار نشد. استان های خراسان شمالی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و آذربایجان شرقی ۵ استان کشور هستند که در مهرماه میزبان برگزاری نمایشگاه کتاب استانی خواهند بود.

به گفته آشنا ثبت نام ناشران از ۲۶ شهریور برای حضور در این نمایشگاه ها آغاز شده و تا امروز یکهزار و ۷۰۰ ناشر و کتابفروشی ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به استقبال مردمی از نمایشگاه های کتاب استانی، آمار بازدیدکنندگان از ۲۸ نمایشگاه در طول سال گذشته را نیز حدود ۱۰ میلیون نفر عنوان کرد. براساس آمار موسسه نمایشگاه ها ۲۸ نمایشگاه استانی در مراکز استان ها طی سال گذشته برگزار شد که در جریان آن ۶۰ میلیارد تومان کتاب فروش رفت و سه میلیارد تومان یارانه کتاب در مجموع توزیع شد و بیشترین مشارکت ها در استان های فارس، آذربایجان شرقی و کرمان بوده است.