اخبار گردشگری

نمایشگاه «صنعت پنهان» در تبریز افتتاح شد

نمایشگاه «صنعت پنهان» روز شنبه 9 شهریور ماه با حضور نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر استان در محل موزه مشروطه افتتاح شد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان در مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن اشاره به پیشینه تبریز و آذربایجان در صنعت چاپ و وجود مجموعه ای غنی از آثار چاپی سده های گذشته در این خطه، گفت: هم زمان با روز ملی صنعت چاپ و نشر نمایشگاه “صنعت پنهان” با رویکرد جایگاه چاپ در تمام ابعاد جامعه و با محوریت نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی برگزار شده است.

او در ادامه با بیان این که آثار حاضر در این نمایشگاه برگرفته از آثار موزه خصوصی چاپ و نشر رشید کفیلی است، افزود: با توجه به این که تبریز یکی از پیشگامان صنعت چاپ است، لذا آثار چاپی و دستگاه های چاپ متعددی به همت رشید کفیلی مجموعه دار فرهیخته استان جمع آوری شده که در این نمایشگاه بخشی از آثار جراید و روزنامه های دهه 10 تا 30 شمسی به همراه تکنیک های چاپ سنگی، کلیشه ای و سربی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به بازآفرینی مقطعی از چاپ دستی (باسمه ای) در این نمایشگاه، گفت: ابزار و وسایل چاپی مربوط به 100 سال گذشته و چهار دستگاه چاپ دستی مربوط به چاپخانه های قدیمی همچون چهر تبریز، روستای هوجقان مرند، دستگاه چاپ کلیشه ای آلمانی به منظور چاپ ادعیه و آیات، در معرض دید عموم قرار می گیرد.

نمایشگاه «صنعت پنهان» به همت موزه چاپ و نشر، تعلیم و تربیت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با محوریت نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی در روزهای 9 الی 12 شهریور ماه از ساعت 9 الی 20:30 در محل موزه مشروطه تبریز دایر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.