اماکن دیدنی ایران

چشم یزد به زیبایی بادگیرهایش روشن می‌شود


چارتر

در نودمین جلسه رسمی کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی یزد، بحث نورپردازی معابر و مسیر گردشگری بافت تاریخی یزد مطرح و مقرر شد بعد از ارزیابی نهایی بادگیرها و ساباط بافت جهانی یزد توسط شهرداری نورپردازی شوند.

ایسنا «سپنتا نیکنام» در نودمین جلسه رسمی کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی یزد، با بیان این‌که طرح نورپردازی برای مسیرهای گردشگری با تأکید بر خط آسمان از جمله مواردی است که توسط کمیسیون در دستور کار حوزه خدمات شهری شهرداری قرار گرفته، اظهار کرد: نورپردازی معابر و بناهای بافت تاریخی نقش مهمی در معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های بافت جهانی یزد ایفا می‌کند.

وی نورپردازی بناها و معابر بافت تاریخی یزد را از جمله ضرورت‌های اجرایی برای توسعه گردشگری شب دانست و بیان کرد: نورپردازی معابر بافت تاریخی علاوه بر زیبایی نقش مهمی در افزایش امنیت عمومی بافت ایفا می‌کند.

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورا بافت تاریخی یزد را یکی از ظرفیت‌های اجتماعی شهر میراث جهانی عنوان کرد و افزود: شهرداری به طور ویژه حوزه خدمات شهری باید این مهم را بیش از پیش در دستور کار جدی خود قرار دهد.

«حسین صالحیان» معاون خدمات شهری شهرداری با بیان این‌که احصا بناهای تاریخی با مالکیت عمومی در بافت تاریخی را ضروری دانست و افزود: برخی از اماکن تاریخی موجود در بافت جهانی یزد در تملک اداره کل اوقاف بوده و اخذ مجوز لازم برای نورپردازی ضروری است.

وی گفت: بادگیرهای ۳۴ نقطه در بافت تاریخی یزد شناسایی شده که بعد از بررسی نهایی فرآیند اجرایی در راستای تأمین نورپردازی لازم انجام می‌شود.

معاونت خدمات شهری در ادامه با بیان این‌که تأمین انرژی برای نورپردازی معابر و بناهای تاریخی از جمله ضرورت‌های لازم در این حوزه است، تصریح کرد: حوزه خدمان شهری نمی‌تواند در بناهایی که در تملک شهرداری نیست طرح نورپردازی را اجرایی کند.

«محمد صفدرپور» رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری نیز با بیان این‌که در حال حاضر ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نورپردازی بافت جهانی یزد در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده پنج مسیر «حد فاصل مسجد جامع تا محوطه زندان اسکندر»، «محله کوشکنو»، «حد فاصل مسجد جامع تا محله شاه ابوالقاسم»، «بازار دروازه مهریز تا چارسوق شاهی» و «محله سهل‌بن‌علی» پایش شدند.

وی افزود: در پایش انجام شده معابر گردشگری بافت جهانی یزد نورپردازی روز و شب بناهای تاریخی، مسیرها، بادگیرها، بازارچه، آب‌انبار، حسینیه و ساباط مورد بررسی و ارزیابی میدانی قرار گرفته است.

صفدرپور پیش بینی فرآیند نگهداری و اجرای طرح نورپردازی را از جلمه اقدامات در دستور کار سازمان سیما و منظر برای نورپردازی معابر گرشگری بافت تاریخی یزد دانست و خاطرنشان کرد: بخش اعظم فعالیت نورپردازی معابر گردشگری بافت تاریخی متوجه کابل کشی و مسیرسازی برای ورود تأسیسات لازم است.

گفتنی است؛ در هشتادو هفتمین جلسه این کمیسیون موضوع نورپردازی خط آسمان بافت تاریخی شهر یزد در شب با حضور، معاون فرماندار، معاون خدمات شهری و معاون شهرسازی شهرداری یزد و رئیس سازمان سیما و منظر مورد بحث و بررسی قرارگرفت و نور پردازی سیلوت شهری بافت تاریخی با محوریت بادگیرهای بلند و شاخص مصوب گردید.

در این مورد سابقاً مکاتباتی از طرف کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری و اداره کل میراث فرهنگی جهت انتخاب مسیر و بناهای شاخص صورت پذیرفته بود.

لازم به ذکر است، پیشتر با پیگیری این کمیسیون مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان در اعتبارات شهرداری با محوریت سازمان سیما و منظر تخصیص داده شده است.