گردشگری و توریسم

۱۵ دانشگاه در مصرف برق صرفه جویی کردند

جمشید اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به آخرین اقدامات دانشگاه‌ها و معاونت اداری مالی وزارت علوم در مدیریت سبز و صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی با بیان اینکه صرفه جویی در مدیریت سبز مطرح است، افزود: بر اساس مطالعات سال گذشته وزارت علوم، مصرف برق دانشگاه‌ها کاهش چندانی نداشت، اما همین مطالعات نشان داد برخی دانشگاه‌ها تک به تک در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق و ۳۳ درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشتند.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش در مدیریت سبز حرف نخست را می‌زند و اجرای مدیریت سبز توسط دانشگاه‌ها از نظر اقتصادی با صرفه تر است، در مورد حذف کاشت چمن و آبیاری بی رویه فضای سبز در دانشگاه‌ها، گفت: هیچ اقدامی را یک شبه نمی‌توان عملیاتی کرد و این مسئله در حذف چمن از دانشگاه‌ها هم صدق می‌کند. چمن، فضای سبزی است که به آن عادت کرده‌ایم و هر چند الگوی کاشت فضای سبز در دانشگاه‌ها به سمت جایگزینی با درخت پیش می‌رود، اما مقداری از فضای سبز پوشیده شده با چمن باقی می‌ماند.
مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت علوم با بیان اینکه بر اساس آمارها بسیاری از دانشگاه‌ها دارای فضای سبز پوشیده با چمن هستند، اظهار کرد: در مقابل، پوشش فضای سبز دانشگاه‌ها با کاشت درخت به سرعت در حال انجام است. به عنوان مثال در چند سال اخیر، ۸۰ هکتار از فضای سبز دانشگاه‌های تبریز و رازی کرمانشاه به کاشت درخت با آبیاری قطره‌ای تبدیل شد.
در راستای اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، از میان ۶۰۰ پروژه ارسال شده برای تأمین اعتبار از ردیف متمرکز مدیریت سبز به کارگروه راهبری مدیریت سبز وزارت علوم، پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی، تعداد ۵۴ پروژه برای تأمین اعتبار از ردیف مربوطه انتخاب شد.
از این تعداد، ۴۲ پروژه در گروه مدیریت آب و پساب، شش پروژه در گروه ارتقای کیفی موتورخانه‌ها و بهینه‌سازی سامانه‌های تأسیساتی و پنج پروژه در گروه انرژی‌های تجدید پذیر، ممیزی، پایش هوشمند و کنترل مصرف انرژی است.
همچنین در گروه حمل‌ونقل و پسماند به دلیل نوآوری یک پروژه انتخاب شد.
نظر به وضعیت زیست‌محیطی کشور و عواملی نظیر کم‌آبی، خشکسالی، فرسایش خاک، ریزگرد و آلودگی هوا، کمبود آب و لزوم توسعه و اجرای پروژه‌های مرتبط با حوزه مدیریت سبز از جمله تصفیه‌خانه، فاضلاب و بازچرخانی پساب، هوشمندسازی موتورخانه‌ها و تأسیسات، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم هر منطقه در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز ایجاد توسعه پایدار در کشور و کاهش معضلات زیست‌محیطی است.