گردشگری و توریسم

ادامه خشم مغربی ها به مشارکت کشورشان در کنفرانس اقتصادی بحرین

به گزارش پایگاه “هسپرس” مغرب، فعالان مغربی با انزجار از این اقدام دولت کشورشان، این مساله را “خیانت به آرمان فلسطین” دانستند و خواستار مجازات افرادی شدند که در کنفرانس منامه حضور یافته اند.

نشست منامه روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ تیرماه) با عنوان”طرح صلح برای شکوفایی اقتصادی” به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن در بحرین برگزار شد.

“کارگروه فلسطین” موضع رسمی دولت مغرب را محکوم و مشارکت در کنفرانس بحرین را به “نشست خیانت ” تعبیر کرد و افزود: این اقدام در تعارض آشکار با دیدگاه مردم مغرب و حاکمیت ملی کشور است.

این کارگروه همچنین تاکید کرد: آنچه به عنوان “معامله قرن” خوانده می شود، یک معامله ننگینی است و مغرب نه بصورت رسمی و غیر رسمی و تحت هیچ شرایط و بهانه ای نباید در آن حضور یابد.

طرح موسوم به “معامله قرن” طرح آمریکایی است که براساس آن بیت المقدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین به رژیم اشغالگر واگذار می شود و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شأن کلاً منتفی خواهد شد.

این طرح همچنین برخلاف قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت شامل چشم‌پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود و تعیین منطقه ” ابودیس” به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.

کارگروه فلسطین در مغرب در پایان افزود: اینکه وزارت امورخارجه چند ساعت پس از آغاز به کار کنفرانس خیانت بحرین، اعلام می کند که وزیر دارایی به عنوان نماینده کشور در این کشور حضور می یابد، بیانگر سردرگمی، بی ثباتی در سیاست ملی، ابهام و تک روی دولتمردان است.

مغرب در کنار اردن، مصر، امارات و عربستان سعودی به همراه میزبان در نشست بحرین حضور داشتند، هرچند تمامی گروه‌های فلسطینی به اتفاق این نشست را تحریم و از شرکت در آن خودداری کردند.

“جرد کوشنر” مشاور و داماد “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته در سخنرانی خود در “نشست منامه” با این ادعای پوشالی که سرمایه گذاری پیش شرط پایان درگیری‌ها است، از توطئه اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری در قالب طرح “معامله قرن” پرده برداشت.

برگزاری نشست منامه با مخالفت بسیاری از گروه‌های فلسطینی، مردم کشورهای عربی و شخصیت‌های مختلف در جهان روبروست، هرچند برخی مقامات کشورهای عربی با حضور در آن برخلاف افکار عمومی خود گام برداشتند و همین امر موجب ایجاد شکاف بیشتر میان مردم و حکومت های عرب شده است.