گردشگری و توریسم

قم درسالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) غرق درعزا و ماتم شد

به گزارش ایرنا، دوستداران خاندان عصمت و طهارت از شب گذشته با برپایی آئین‌های عزاداری و سوگواری در مساجد و دیگر مکان‌های مذهبی قم، عشق و علاقه خود را آن امام همام نشان دادند.

حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاهپوش شده و برنامه‌های عزاداری و سوگواری دراین مکان مقدس با حضور زائران و دلسوختگان خاندان پیامبر اکرم (ص) برپا شده است.
قم مملو از زائران دل سوخته‌ای است که با چشمانی اشکبار و دل‌هایی مالامال از غم و اندوه در کنار مرقد کریمه اهل بیت (س) در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع) به عزاداری مشغول هستند.
دسته‌های عزاداری نیز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) اجتماع کرده و در سوگ شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت به سر و سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند.
زائران کریمه اهل بیت (س) که از نقاط مختلف کشور به قم آمده‌اند با چشمانی اشکبار و دلی شکسته در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، سوگنامه می‌خوانند و عزاداری می‌کنند.

امروز تمام اماکن و خیابان‌های شهر قم با پرچم‌های عزا به نشانه شهادت این امام معصوم، سیاه پوش شده است و مجالس روضه و سخنرانی در هر کوی و برزن برای سوگواری رئیس مکتب جعفری برپا شده است.
مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید نیز با حضور گسترده زائران و مردم قم برپا شد و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار آن امام معصوم را بیان کردند.
برگزاری آئین‌های سوگواری سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم از دیگر جلوه‌های معنوی در سالروز شهادت این امام همام است.
همچنین مراسم عزاداری در بخش‌های پنجگانه قم (کهک، خلجستان، قنوات، سلفچگان و جعفریه) برپا شده و مردم از این طریق عشق و محبت خویش را به خاندان پیامبر اکرم (ص) به نمایش گذاشتند.
امام جعفر صادق (ع) در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه و در خانه امام محمد باقر (ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود. کنیه آن حضرت «ابو عبدالله» و لقبش «صادق» است.
آن حضرت در دوران عمر شریف خویش از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر (ع) کسب فیض کرد، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی (ص) شد.
همه جریان‌ها و حرکت‌های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق (ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره‌های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه‌های باطل و منحرف تربیت کرد.
دوران امامت ۳۴ ساله ایشان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود که سرانجام این امام بزرگوار در ۶۵ سالگی بر اثر توطئه‌های منصور عباسی در سال ۱۴۸ هجری به شهادت رسید.

۷۴۰۳/‏‬ ۶۱۳۳/‏