گردشگری و توریسم

اسلام آباد و کابل برای گشودن فصل جدید روابط دوجانبه توافق کردند

رئیس جمهوری افغانستان که روز پنجشنبه برای دومین بار سفر رسمی به پاکستان انجام داد، در شهر اسلام آباد با عمران خان نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

اشرف غنی همچنین در نشست ویژه ای درخصوص روابط پاکستان و افغانستان در اندیکشده مطالعات راهبری اسلام آباد نیز حضور یافت.

«شاه محمود قریشی» وزیر امورخارجه پاکستان نیز امروز به دیدار رئیس جمهوری افغانستان رفت و طرفین درباره همکاری های دوجانبه به ویژه نقش اسلام آباد برای کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور بیانیه ای مربوط به دیدار عمران خان و اشرف غنی، اعلام کرد: رهبران دو کشور بر گشودن فصل جدیدی در روابط و همکاری های دوجانبه براساس احترام و اعتماد متقابل و همچنین مطابق با منافع مردم یکدیگر توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: دیدار دوجانبه میان نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری افغانستان برگزار شد و سپس طرفین ریاست مذاکرات دوجانبه در سطح هیات های عالی رتبه دو کشور را نیز برعهده گرفتند.

در این دیداز ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان، برخی از وزرای دولت اسلام آباد و مقام های امنیتی این کشور نیز حضور داشتند.

در بیانیه مذکور اضافه شد: نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که سیاست وی متکی بر داشتن روابط صلح آمیز با همسایگان است و اسلام آباد با این هدف از هیچ تلاشی برای تحکیم روابط با کابل دریغ نمی کند.

عمران خان گفت: پاکستان متعهد به ادامه حمایت از روند صلح از افغانستان و پشتیبانی از مردم و دولت این کشور است و همچنین از گفت وگوهای مثبت و سازنده میان همه گروه های افغانستان حمایت می کند.

وی تاکید کرد: پاکستان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد و در لحظات سخت در کنار مردم افغانستان است.

عمران خان و اشرف غنی همچنین درباره تکمیل فوری طرح های انرژی منطقه ای از جمله طرح انتقال انرژی موسوم به کاسا -۱۰۰۰، طرح خط لوله تاپی، فعال سازی اداره مشترک هماهنگی تجارت و ترانزیت پاکستان و افغانستان و همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین با «عارف علوی» همتای پاکستانی خود دیدار کرد.

این دومین سفر رسمی «اشرف غنی» به پاکستان از زمان تصدی ریاست جمهوری افغانستان است.

قرار است فردا (جمعه) یک نشست تجاری میان افغانستان و پاکستان با حضور اشرف غننی در شهر «لاهور» برگزار شود.

اخیراً نخستین کنفرانس صلح افغانستان نیز به میزبانی دولت پاکستان و با حضور رهبران سیاسی و مذهبی افغانستان برگزار شد و این ابتکار به منظور اثبات حسن نیت اسلام آباد برای برقراری روابطی دوستانه با افغانستان و کمک به پیشبرد فرآیند صلح در این کشور انجام شد.