گردشگری و توریسم

تعیین ایستگاه گارمانوری بعنوان دهکده لجستیک قم

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی استانداری قم، بهرام سرمست در جلسه بررسی پروژه‌های راه و شهرسازی استان به اهمیت مباحث لجستیکی در کشور اشاره کرد و گفت: عبور نزدیک به یک سوم بار سیستم حمل و نقل ریلی کشور از قم ظرفیتی مناسب برای ایجاد دهکده لجستیکی در استان ایجاد می‌کند.

وی برنامه بلند مدت و چشم انداز توسعه قم را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در سیستم حمل و نقل بار لزوم شناسایی چشمه‌های حمل و نقل بار در استان و اتصال به خطوط راه آهن کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین به اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران قم اصفهان اشاره و ادامه داد: مسئولان ملی و استانی اقدامات لازم جهت تکمیل این پروژه را صورت دهند.

طرح احداث قطار پرسرعت تهران – قم – اصفهان یکی از استثنایی‌ترین طرح‌های راه در استان قم است، که در زمان ۴۰ دقیقه مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می‌کند.
این طرح از مصوبه‌های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می‌باشد؛ طرح فوق سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن قم آغاز شد.
مسیر قم به اصفهان حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

سرمست پس از بررسی ظرفیت‌های مختلف استان در این جلسه، گفت: ایستگاه گارمانوری اولویت اول استان جهت تعریف دهکده لجستیک است و بایستی اقدامات لازم درباره تحقق ایجاد دهکده لجستیک در این ایستگاه انجام شود.

ایستگاه گارمانوری در بخش مرکزی و در ۲۰ کیلومتری قم قرار دارد.

وی اهمیت تکمیل پروژه اتصال منطقه ویژه سلفچگان به خطوط راه آهن ریلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ایستگاه راه آهن منطقه ویژه سلفچگان بعنوان چشمه باری استان به راه آهن کشور متصل شود.

اتصال منطقه اقتصادی سلفچگان قم به شبکه سراسری راه آهن از سال ۹۳ به طول ۱۳ کیلومتر آغاز شده که قرار است به زودی به پایان برسد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیأت وزیران رسید.
این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

وی در خاتمه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای تحقق اهداف بلند مدت استان در حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: ایستگاه راه آهن ساقه نیز بعنوان هدف دوم ایجاد دهکده لجستیک استان مورد توجه و آماده سازی قرار گیرد.

۷۴۰۳/‏‬ ۶۱۳۳/‏