گردشگری و توریسم

ابتلا به ایدز به استفاده از روش‌های خاص ضد بارداری بی‌ارتباط است

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در ۲۵ سال گذشته با شایع شدن بیماری ایدز در بسیاری از کشورها، شماری از مطالعات پژوهشی-تجربی این فرضیه را مطرح کردند که در زنانی که از روش‌های جلوگیری پروژستین به ویژه مدروکسی‌پروژسترون استات استفاده می‌کنند، خطر ابتلاء به بیماری HIV بالا می‌رود. اما به دلیل محدودیت‌های موجود در طراحی این مطالعات، امکان اینکه به طور دقیق تعیین کرد که آیا این بیماری نتیجه استفاده از یک روش خاص جلوگیری از بارداری بوده و یا پیامد مجموعه دیگری از عوامل، ممکن نبود، حال مطالعه جدیدی انجام شده که فرضیه نخست را رد می‌کند.

در این مطالعه که ECHO نام دارد، سه روش جلوگیری از بارداری از جمله مصرف مدروکسی‌پروژسترون استات (DMPA)، لوونورجسترل و (LEVONORGESTREL) و استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) در زنان چهار کشور آفریقایی اسواتینی، کنیا، آفریقای جنوبی و زامبیا که از نرخ بالای ابتلاء به بیماری HIV رنج می‌برند، مورد بررسی قرار گرفت.

در مجموع هفت هزار و ۸۲۹ زن بین ۱۶ تا ۳۵ سال که از لحاظ جنسی فعال و HIV منفی بودند برای این مطالعه انتخاب شده و به طور تصادفی استفاده از یکی از این سه رو جلوگیری به آنها محول شد.

در میان زنان شرکت‌کننده در این پژوهش، در نهایت ۳۹۷ نفر به HIV مبتلا شدند. ۱۴۳ نفر از مبتلایان از مدروکسی‌پروژسترون استات، ۱۳۸ نفر از آن‌ها از IUD و ۱۱۶ نفر از لوونورجسترل استفاده کرده بودند و در نتیجه تفاوت آماری چندانی میان زنان سه گروه در میزان ابتلاء به این بیماری وجود نداشت.

هرچند این مطالعه ارتباط میان استفاده از روش‌های خاص جلوگیری با احتمال بروز HIV را رد کرد اما نشان داد که با این حال همچنان میزان شیوع این بیماری در بین زنان ساکن این کشورها زیاد بوده و به طور متوسط به ۳.۸ درصد در سال می‌رسد. این آمار نگران‌کننده حاکی از آن است که بیماری ایدز هنوز هم یکی از مخاطرات شخصی قابل توجه و از چالش‌های بهداشتی پیش روی بسیاری از زنان در این کشورهاست.

جزئیات بیشتر در مورد یافته‌های این مطالعه در مجله Lancet منتشر شده است.