گردشگری و توریسم

نیزارهای تالاب بین المللی زریبار مریوان طعمه حریق شد

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در زمان وقوع آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار در این محدوده حضور داشتند، اظهار داشت: امروز همراه کارشناسان اداره شیلات شهرستان در این تالاب مشغول نمونه برداری بودیم که نیزارها را آتش زدند.

حبیب الله دبستانی افزود: قطعاً عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی دخیل است ولی به دلیل بالابودن تراکم نیزارها شناسایی عاملین آتش سوزی کار بسیارسختی است.

وی اضافه کرد: چندین سال گذشته افرادی در این زمینه دستگیر شدند که تعدادی از آنها از اهالی روستاهای اطراف و عده ای هم دچار اختلالات روانی بودند که حکم قضایی برای این مجرمان سه تا ۶ ماه زندان است.

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان یادآور شد: تعدادی از این افراد هنوز به اشتباه تصور می کنند که وجود نیزارها تهدیدی برای زریبار است و معتقد به لایه روبی آن هستند و به همین دلیل اقدام به آتش زدن نیزارهای این دریاچه می کنند.

دبستانی تاکید کرد: در این فصل از سال پرنده ها و دیگر جانداران موجود در این تالاب بچه دارند و بی شک هیچ انسان سالمی با آگاهی از این مساله اقدام به آتش زدن نیزارها نمی کند.

وی در ارتباط با وسعت آتش سوزی نیزارهای زریبار گفت: برآورد میزان وسعت آتش سوزی نیاز به کار کارشناسی دارد که در چند روز آینده این کارانجام و نتایج آن اعلام می شود.

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان با اشاره به اینکه شرایط اطفای حریق نیزار با جنگل بسیار متفاوت است، اظهار داشت: وقتی نیزارها زرد و خشک باشند به محض آتش زدن آنها در مدت زمان کمی سطح بسیار زیادی دچار آتش سوزی می شود و مهار آن کار بسیار سخت و گاهی غیر ممکنی است.

دبستانی با بیان اینکه ارتفاع آتش در نیزار به ۱۰ متر و حتی بیشتر هم می رسد، اضافه کرد: محوطه نیزارهای تالاب زریبار هم بسیار صعب العبور است که این هم یکی از مشکلات اطفای حریق در این تالاب به شمار می رود.

وی یادآور شد: بارها پیش آمده در حین اطفای حریق نیزارها تا مرز سوخته شدن خودمان هم پیش رفتیم و هر جایی که امکان اطفای حریق وجود داشته با تمام توان خود وارد عمل شدیم.

پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آنکه بیست و سومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است، زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است، گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴